Wednesday, March 23, 2011

Pengajaran dari keluar tabligh



Aktiviti pentablighan dari luaran memang nampak cam simple. Nampak cam memainn jer. Cam takder penghayatan keimanan langsung. Sambil dengar taklim buleh bertepuk tampar atau jawab tweet. Masa tengah khususi lebih macam borak kosong. Dan masa-masa terluang masa keluar 3 hari umpamanya, kalau bukan sebab duduk dalam masjid, memang series rasa keluar tu macam keluar gi camping jer. Kejap-kejap, makan. Kejap-kejap aktiviti. Namun setelah berkecimpung dalam aktiviti ini sekian kalinya, serta bergaul dengan orang yang berupaya membimbing serta bersabar dengan orang yang banyak tanya cam aku ni, maka aku dapati keluar tabligh adalah latihan prektikel yang paling ketat disiplinnya yang pernah aku alami.

Aku akan sentuh beberapa aktiviti utama saja yang dilakukan masa keluar tabligh tu. Kalau nak ulas setiap saat, series aku cakap aku terpaksa buat satu lagi blog nak cerita pengalaman keluar tabligh ajer. Tapi tu dah kira cam cuba nak menerangkan sedapnya rasa durian lah. Atau umpama nak terangkan wanginya bau bunga ros. Sampai bila pun tak abis.

Benda yang paling basic masa keluar tabligh ialah style duduk dan mendengar. Ada masa kita duduk santai. Ada masa kita duduk formal. Duduk formal ni untuk dalam majlis macam bayan atau taklim atau mesyuarat. Duduk santai pulak ialah time-time selain dari yang tadi. Kedua-dua ni ialah style duduk kat lantai. Skil duduk bersila lelama ni amat penting sebagai seorang Islam sebab kalau kita series nak belajar Islam, kita kena selalu dok dalam ceramah dan berada dalam keadaan bersila. Jadi, skil-skil duduk sunnah ni amatlah mustahak. Pada aku. Nak duduk mengangkang tu memanglah boleh, tapi kita keluar tablighkan nak belajar-belajar hidupkan sunnah? Kita pushlah diri nak hidupkan dalam sunnah masa 72 jam tu. Dan skil duduk ni amat penting. Camana skil tu? Haaaaa....

Benda basic kedua ialah skil berdiri. Budak tabligh akan berjumpa dengan orang. Dan bila berjumpa dengan orang, maknanya kita biasanya akan berada dalam keadaan berdiri. Skil berdiri sambil bercakap dengan orang atau di khalayak ramai, ada bezanya dengan style berdiri masa mendengar orang lain bercakap. Gerakan tangan, body language, sampai ke kening pun amat dititik beratkan. Bila kedua-dua skil berdiri dan duduk ni dikuasai, skil tahan menguap dan mengantuk pula akan turun secara laduni.


Masa bermesyuarat, kita dilatih untuk mengatakan usul atau hujah kita dalam bahasa yang formal dan sopan. Disamping itu, adab mesyuarat juga menekankan konsep tekan nafsu dimana usul orang lain mestilah dilihat lebih bernas dan baik dari usul kita yang perlu lebih diteliti dan diperhalusi takut-takur dek usul kita ni, jemaah pulak yang akan dapat susah. Kengkadang tu, kita memang positif bahawa idea kita ni memang berkesan tapi sebab amersab dah putuskan, kita kena belajar taat. Taat jer satu hal. Nak jaga ketaatan masa melihat apa yang kita khuatirkan tu berlaku, tu satu lagi hal. Dan soal menjaga ketaatan dan kesetiaan kepada keputusan mesyuarat adalah satu nilai murni orang Islam yang aku lihat semakin munafik dalam diri aku dewasa ini. Maka aku kena selalu letakkan diriku dalam mesyuarat.

Masa bayan pulak, kita belajar dua aspek. Aspek mendengar dan aspek berkata-kata. Masa berkata-kata (membayan), kita kena fokuskan kata-kata kita kepada yang benar dan ikhlas saja. Kata-kata yang bercampur-baur niatnya, hanyalah kata-kata yang kosong. Tahan nafsu dari nak bercakap benda yang walau bermanfaat, tapi di luar dari 6 point. Dan apa yang dah dikata, kenalah kota. Jangan cakap benda yang tak buat, atau tak buat benda yang dah cakap. Tu sebab agaknya ada kriteria tertentu sebagai pembayan. Takdelah nantik pembayan dilaknat dek apa yang dikatakannya dek kelemahan amersab mengenal jemaahnya.


Masa khidmat paling banyak perkara yang dapat dipelajari. Khidmat ialah menjadi orang belakang tabir yang menyediakan makanan, tempat rehat dan solat, menjaga imej jemaah yang datang di mata qariah tempatan, serta yang jadi sekuriti. Jangan ingat bila khidmat takyah ambik bahagian dalam program jemaah. Taklim kena pegi. Mesyuarat, bayan, ghash, kena sertai disamping bertindak memastikan para jemaah takyah runsing pasal mana nak makan, nak tido nak bermanusia atau sebagainya.

Haduiiihh. Sakit pinggang lak aku dok menaip benda ni. Aku rasa aku nak berenti sampai sini je lah dulu. Kalau korang nak tau lagi apa benda yang bestnya keluar tabligh ni, korang keluarlah tabligh.
Series best! Wa cakap luuuu...


p/s: Aku rasa kita kena budayakan soalan ini: "Sudahkah Anda Keluar, Bulan ini?"

Tuesday, March 22, 2011

Atan dan abu (supernatural nights- Media Prima Bastard)



Aktiviti mingguan kami selama ini ialah bertandang kat rumah Brader bus stand untuk tengok cerita Supernatural. Walaupun RTM3 dah ganti slot itu dengan cerita Fuhh!, kami tetap juga meneruskan aktiviti memekak kat serambi rumah brader ni. Cuma agendanya dah jadi lain. Agenda Supernatural akan disambung minggu depan di mana si Atan akan bawak semua siri SuperNatural season 6 yang akan habis di download. Malam ni, agenda kami ialah borak kosong.


"Amender, la RTM3 gi tukar citer Supernatural dengan Fuh! Aku dari takde paper dengan Awal Ashaari, sekarang dah naik meluat pulak tengok dia, hisshhhh" kata Abu menghangatkan keadaan.


"Nakwatcamner? Dah RTM3 tu stesen TV free. Dia buat apa saja yang dia suka, la. Lainlah itu stesen TV bapak..." katakata Atan terhenti sebab abang karkun dengan Bang Ali baru sampai. Sejak kehadiran Bang Ali dalam jemaah kami ni, abang karkun biasa keluar buat misi dengan beliau ajer. Kami macam semakin terpinggir. Well, sebenarnya aku jer yang rasa macam tu. Atan dan Abu cam tu jugak menyetannya. Brader bus stand dalam saliknya. Aku jer yang tahapahapa. Padan muka aku.


"Assalamualaikummm" salam trademark dari abang karkun dengan 'kummm' tu panjang sikit. Dah dekat 2 bulan aku tak jumpa dia. Abang karkun nampak cengkung. Bang Ali pulak yang nampak makin berisik. Masa kami first time bertemu dengan Bang Ali dulu, beliau kurus. Lagi kurus dari aku. Atan menyambut plastik buah tangan dari Bang Ali. Kami semua bersalaman. Bang Ali dan abang karkun (aku dok berabang-abang ni, dah macam orang Brunei la pulak) buat pusingan nak salam semua orang sebab kami semua dok nyandar kat dinding. Masa abang karkun salam aku, mata kami bertentangan. Tibatiba aku rasa macam nak nangis, sayu umpama seorang anak kecil yang bertemu dengan bapanya yang baru pulang dari kerja. Aku terasa macam air mata mula nak berlinang. Pang!

Hinggap satu pelempang lembut dari abang karkun. Aku tersedar dari kebanganganku dan cuba mengcover air mata yang terpercik di pipi. Bila aku dah settle, baru aku perasan kat mata abang karkun pun berlinang jugak.

Haritu abang karkun dengan Bang Ali sambut takazah dan kena ke Mesir dengan tergesa-gesa. Baru dua hari balik dari ijtimak Tongi, dia terus ke sana. Senyap. Pastu brader pulak ke sana. Dua hari lepas tu, brader balik. Ben Ali tumbang. Tapi brader muka sayu. Abang karkun tak balik-balik. Sampailah malam ni aku baru jumpa dia dan Bang Ali. Haaa. Bang Ali? Bang Ali, aper cer?


"Bang Ali, aper cer?" kataku pada Bang Ali setelah kami semua settle down di tempat duduk masing-masing. Kedengaran soalanku umpama dijawab oleh bunyi plastik buah tangan yang sedang diselongkar oleh Atan dan Abu. Mereka terhenti setelah menyedari kami semua sedang memerhatikan gelagat mereka. Mereka meneruskan keselongkaran dengan slow sedikit.


"Abang Alhamdulillah. Korang camner?" jawab dan tanya Bang Ali. Kelihatan abang karkun bangun menuju ke TV.


"Makin lemah, la bang. Sedang kritikal pun ada" jawabku sambil tarik muka series sayu. Abang karkun menge-on kan suiz TV dan mengambil remote. Dia melambai-lambaikan remote kepada Atan dan Abu. ATan dan Abu buat muka tak heran sambil membahagi-bahagikan penemuan mereka dalam plastik tadi.

Brader bus stand pun keluar dari dapur membawa dulang dan jag berisi air nescafe O panas. Ada juga semangkuk air basuh tangan. Aku menyambut dulang itu. Brader bersalaman dan berpelukan dengan abang karkun. Brader salam dengan Bang Ali. Brader duduk di antara ATan dan Abu dan merampas plastik.


"Itulah. Aku pun tak paham apa yang sedang berlaku, ni" kata Bang Ali lagi. Bang Ali ni peramah jugak orangnya. Aku ingatkan orang-orang terpilih ni semuanya kena pendiam belaka.


Abang karkun kelihatan menge on-kan TV prepare nak tengok cerita SuperNatural. Oh ye! Abang karkun tak tau lagi yang SuperNatural dah takder agaknya. Aku nak usik dia...


"Bang, abang asyik keluar sambut takazah ni, mesti iman meningkat gila babeng, punyer, ye tak?" kataku memulakan.


"Patutnya. Tapi tak tau lagi. Kenapa?" jawab abang karkun sambil menukar-nukar channel kat TV. Lepas tu dia turun naikkan volume. Lepas tu tukar-tukar kaler dan brightness. Naik sawan aku dibuatnya.


"Sebab SuperNatural dah takder. Dah ganti dengan cerita pasal artis" kataku dalam nada mengusik. Abang karkun tersengih, tak percaya dengan kata-kataku. Dia tekan info, nak tengok intisari rancangan selepas ini. TV brader ada Astru. Astru boleh tengok info.


"Ishhh, biar benar.." kata abang karkun tak percaya. Dia letakkan remote dan menyelongkar mencari buku guide bulanan rancangan TV di Astru. Senyap sekejap. Brader bus stand dan Bang Ali dok geleng kepala melihat gelegat abang karkun macam tak percaya dengan ketiadaan rancangan TV kegemarannya.


"Tidak! Tidak! Tidaaaaakkkkk!!!!!" jerit abang karkun macam orang histeria, tak percaya cerita SuperNatural kegemarannya dah takder. Kami ketawa berdekah-dekah.


"Jaga iman-jaga imannnn" kataku sambil tunjuk kat jantung abang karkun. Abang karkun mencekak bajuku macam orang gila.


"Media Primaaaaaaaaaaaa Bastaaaaaaaaarrrrrdddddddd!!!!!"

Sebelum aku Mula,




Ya Allah, Tuhan yang Satu,
As Somad tempat mengadu,
Al Wahab tempat berharap.

Dengarlah permintaanku
Yang meminta-minta tanpa malu
Kerna siapa lagi yang mahu mendengar?
Selain Mu?

Ya Allah, aku tak pandai nak memuji Mu,
Laksana pencinta, sesuci cahaya,
Ku cuma tahu meminta-minta
Dan yang tak menyabar-nyabar pula.

Aku pemalas, aku perungut,
Aku juga tahu takde gunanya
Andai tiada selari dengan kehendak Mu.

Maka sebelum aku mulai hariku ini,
Aku bermohon padaMU ya Allah,
Ampunilah dan terimalah kami.
Mudahkanlah urusan kami
Dan kurniakanlah kami jalan keluar dari semua ini...

Melihat bayangan di Cermin.



Semua orang sedar apa yang berlaku di dunia Arab. Asap orang yang terbakar dulu, dah merebak ke Mesir, Libya, Bahrain, Yaman, Syria dan tak keterlaluan jika dikatakan banyak lagi kebakaran yang sedang dirangka masa aku tengah bercakap ni. Masyarakat mahukan perubahan, itu cerita asalnya. Kini, semuanya bagaikan satu cerita lawak ulangan macam zaman Iraq, zaman Afghan, zaman Iran. Lastlast yang huru-hara ialah dunia Islam. Yang kebuluran, yang perlukan bantuan, ialah orang aku. Yang tak semayang, lupa tuhan, ialah ummat akhir zaman yang 'beriman'.

Jumlah orang Islam yang ramai berbanding penganut agama lain tak beri impak yang baik kepada dunia. Bahkan, dunia ini semakin jahanam pun terima kasih kepada orang Islam. Jangan salah sangka. Kami bersolat. Kami juga berzakat. Tapi pada waktu di antaranya, kami bagaikan terlupa bahwa kami juga perlu taat.

Perintah Allah itu, sampai kepada kita pada setiap masa. Ada yang 5 kali sehari. Ada yang seminggu sekali. Ada setahun sekali. Ada yang seumur hidup, sekali. Ini semua perintah khusus. Yang ini kalau tak perasan, maknanya masih banyak perkara yang perlu dilempangkan. Tapi kepada yang yang dah tahu, jangan sangka diri tu dah bagus sebab terselamat. Sebab bila dah tahu dan buat-buat tak tahu pulak lepas tu, lempang yang hinggap nantik lebih istimewa dan menyeluruh.

Ada juga perintah yang datang secara tidak langsung. Mak kita kirim balik kang beli susu dua tin, contohnya. Atau bos yang mahukan report customer return ini disiapkan dalam masa yang tak lojik, umpamanya. Ramai perasan dan semakin cemerlang dalam ujian berupa orang mintak sedekah dan derma.

Tapi perasan tak kita ni, orang Islam ni, menjadi agak sensitif dan terlalu defensif bila kita menerima peringatan? Perasan tak kita ni jadi kritikal semacam bila halhal seperti kebersihan hati atau mati atau solat dibincangkan oleh seorang Islam yang lain? Dapat lak yang menegur tu lagi muda atau lagi Noob dari kita. Dah tu, apa yang ditegurnya betul, lak tu!

Dan antara semua 'ke-perasan-perasan-tak-an' itu, kita kena tanya diri sendiri, apakah perubahan dari sudut rohani yang telah kita lakukan sejak dari akil baligh? Adakah jumlah surah hafazan yang kita ingat semakin berkurangan? Balik-balik baca Surah Al-Ikhlas dan Wal-Asr, ajer?

Adakah jumlah sunnah dalam hidup kita semakin bertambah? Atau adakah sekarang ni kita dah kembali ke mandi telanjang? Atau tak pakai seliper dalam jamban? Cuba tengok muka kat cermin. Bila tengok muka tu, ada nampak macam orang Islam tak? Kalau tak nampak dengan muka, cuba ke belakang sikit. Tengok bayangan satu badan. Ada rupa cam orang Islam tak? Orang Islam dok umah pakai seluar bermuda, tak pakai baju ke? Isap rokok, ke? Pegang tasbih ke hulu ke hilir, ke? Ye ke?

Bukan yang menimbulkan persoalan itu yang dipersoalkan bagai nak rak. Atau persoalan yang yang ditimbulkan disoalkan benar ke idak. Patutnya kita terima kasih dengan mereka kerana bersuara. Kerana mereka bagitau mereka bernyawa dan ambik tahu.

hehe.

Adakah anda nak duduk main tengok-tengok? Atau anda nak pecahkan cermin serta frame-frame gambar yang bergantungan dalam hati tu dan buat sesuatu ntuk perubahan itu?

Ayuh! Mulakan dengan berwuduk!

Monday, March 21, 2011

Haik?



Tamatlah sudah si hari Isnin
Tahapa pulaklah nantik, di hari Selasa
Cukuplah sudah, kita bermain,
Tibalah kini, masa seriesnya

Huarggghhh...
Tang-Tang-Tuuu lah nak mengantuk
Eh, betullah..
Nak kena bangun awal la, esok!
Hehehe.
Pandaila nak berselok belok
Camanalah hati tu, tak semakin teruk?
Dah tau sakit, tapi tak mau jenguk!
Kang bila diserang, merengek macam beruk
Kan dah ilang ngantukkk...
Lebih baik kau duduk.

Kawan,
Kau pun tahu.
Kau pun tahu akan keadaan dirimu.
Noda di hatimu semakin membatu
Jangan salahkan Dia jika
Pahat dan tukul diguna untuk
Menyelamatkan mu

Kembalilah!
Sementara pintu masih terbuka!



kepala paip kat bilik sebelaaah ajer...
berwudhuk lahh

Friday, March 18, 2011

Pergilah dengan kesejahteraan




Andainya aku harus pergi,
Aku mau pergi dengan sejahtera.

Mengetahui anak biniku akan hidup aman
Tak merempat, atau menagih kat mana-mana.
Pemergianku sekadar kehilangan ajer,
Yang ditimbal balik dengan insuran nyawa.

Andainya aku harus pergi,
Aku mau pergi dengan aman.

Aku mau pergi dengan bersih, jika tak dapat menjadi sesiapa
Aku mau orang dengar berita pemergianku, walau tak kenal, akan mendoakan kesejahteraanku,
Sedaya upayaku tak mahu melukakan hati sesiapa,
Walau kita baru sekali bersua
Dan aku harap pemergianku tak mengeraskan dendam atau dakwa
Ke atasku di sana pula.


Andainya aku harus pergi,
Aku tak mau menyusahkan sesiapa.

Kalau boleh, berita pemergianku hanya tersebar setelah aku selamat dikebumikan kat mana-mana. Yang penting padaku aku disempurnakan. Tak penting padaku siapa. Dan untuk itu kadang-kadang, bila terdengar berita kematian sesiapa saja, kenal atau tidak, kawan atau sedara, akulah yang jadi orang terdepan yang menghulurkan keringat dan tenaga dalam menyempurnakan jenazah.

Andainya aku harus pergi,
Aku harap,
Aku mati dalam keimanan ini...

Laa eelaa ha illallah

Thursday, March 17, 2011

Burung yang suka mandi lumpur



Teringat kisah seekor burung yang cantik yang sedang membersihkan bulu pelepahnya di atas dahan sebatang pokok. Burung itu menyisirkan paruhnya di celah sayap dan ekornya mengeluarkan daun dan bulu yang terlekat. burung itu semakin bersih dan semakin cantik dan ia berdiri megah di atas dahan pokok itu.

Burung itu memandang ke bawah dahan dan terlihatlah olehnya sebuah lubang di tanah yang berisi lumpur. Tibatiba burung itu terbang menjunam ke bawah dan masuk ke dalam lumpur tersebut. Ia pun bermain-main dan berkubang dengan lumpur itu tadi. Habis lumpur memasuki setiap celah bulu dan sayapnya.

Setelah penat bermain, si burung nak kembali ke dahannya. Tapi dia tak boleh terbang kerana sayap dan ekornya sudah dipenuhi lumpur. Si burung pun bersedih. Dia pun menangis di tepi kelopak lumpur.

Selesai ia berduka cita, si burung berjalan ke sana sini. Dia teringatkan ada satu kolam air yang berhampiran. Perlahan-lahan dia berjalan merentasi kawasan cik Kucing dan Cik Ular sementara nak sampai ke kolam air yang ditujunya. Akhirnya si burung berjaya sampai di kolam air. Dia pun membersihkan lumpur di badannya. Sampai berkocak air di kolam itu dek lumpur dari badan si burung.

Selesai membuang lumpurnya. si burung dah boleh mengibarkan sayapnya. Setelah test flight, dia pun berjaya terbang dan kembali semula ke dahan tempat asalnya. Dia pun mula membersihkan bebulu pelepahnya kembali.

Bila dah bersih dan cantik dan kering, si burung berdiri di atas dahan mendabik dada. Kemudian ia terlihat ke lopak lumpur tadi. Kemudian ia terjun dan berkubang semula.

Begitulah keadaan si burung yang cantik. Berulang-ulang dalam pekerjaannya. Hinggalah ada burung lain yang mengganggu, aturannya...


pengajaran:

1) sentiasalah berada dalam keadaan sentiasa membersih dan mencantikkan diri, sama ada dari luaran mahupun dalaman.

2) Jangan ditanya lojika burung yang berkubang lumpur. Saat-saat kita menurut nafsu, pernah kita persoalkan kelojikan kita?

3) Masalah takkan selesai dengan duduk menangis di tepi kolam lumpur. Lumpur makin mengering dan keras, ada la. Bergerak! Cari penyelesaian!

4) Lumpur kena basuh kat kolam air, bila dah bersih, barulah boleh sisirkan pelepah sayap. Tak bersih, masakan boleh cantik?

5) Kalau taknak terpedaya dengan kolam lumpur, jangan tengok!

6) Jangan berhenti dari terus menrus membersihkan diri setelah kotor.

7) Dapatkan pendapat luar jika mahu keluar dari vicious cycle.

8) Masa lalu kat kawasan yang berbahaya, jalan diam-diam.



Wednesday, March 16, 2011

Wali dari Bangi (Si Pemuda yang Extra Joss)




Cerita bermula dengan seorang akauntan muda. Dia dah ada kerjaya, kereta, simpanan, rumah dan seorang awek yang bakal diperisterikannya. Semua nampak macam according to plan. Makbapak, jiran, housemate juga suka dengan dia. Orang suka ajak dia pegi kenduri dan dinner. Dia cool. Sehinggalah si akauntan muda ini dilaporkan terlibat dengan tabligh.

pemuda itu dilaporkan mula ambil mudah dengan pekerjaannya. Dia kelihatan lebih banyak menghabiskan masa di surau bersolat sunat daripada berada di mejanya menulis sesuatu atau menjaga talipon. Berborak dengan dia pun dah semakin tak best di mana setiap titik butir yang keluar dari mulutnya ialah Allah dan Rasul saja. Rakan serumah juga merungut dengan mengatakan TV serta radio mereka sering sahaja rosak secara misterius setiap kali kehadiran si pemuda ini. Tapi sejak pemuda kita ni dah join tabligh, mereka semakin tak sebulu. Nampak batang hidung jer, ada je la call yang masuk, tweet, atau malaikat yang lalu. Pemuda kita ni bukan tak perasan semua tu. Bahkan dia tau. Jalan yang dipilihnya ialah jalan keseorangan dan mujahadah. Maka, makin menjadi-jadilah joss dia.

Mula-mula dia berketayap ke hulu ke hilir. Lepas tu semakin kerap berkemeja pagoda. Pastu kemeja dia dah ada zip kat depan. Seluar pulak makin kembang dan makin pendek. Mata dia pun nampak barai-barai, siap ada kesan celak. By this time, ke mana saja pemuda ni pergi, dialah yang jadi imam. Orang mesti pandang dia satu macam dan segan-segan. Ini memberikan pemuda ini satu semangat dalam perubahan baru yang dialaminya.

Bila semangat dari luaran semakin membara, pemuda kita ini semakin series dalam kepentablighan nya. Dia tak miss mesyuarat markas, apatah lagi malam markas. Pantang dengar ada ijtimak atau jorr kat mana-mana, kalau dia tak khidmat, mesti dia iktikaf sekali, punya. Hubungan dengan awek semakin renggang. Balik kampung jumpa makbapak jiran kengkawan pun semakin kurang. Kerja pun dah pandai lompang-lompang. Kehidupannya semakin terarah dan berputar di sekeliling jemaah tabligh. Tangga masjid atau serambi surau itu lebih selesa padanya dari tilam atau sofa. Makan dalam dulang itu lebih kenyang dari makan pakai pinggan.


Sampai satu tahap, semua itu dirasakan dah bagai rutin padanya. Dia mula rasa hambar. Kosong. Bukannya dia tak buat zikir pagi petang. Bukannya dia tak buat 2jam setengah. Bahkan 3hari setiap bulan dia pun dah berapa tahun ntah istiqomah tak putus. Tapi pemuda kita ni rasa kosong. Dia rasa hambar. Semuanya predictable. Dah tak fight.


Dalam kelompok jemaah tu, ada dikalangan mereka yang ikut tarekat. Mereka dah lama nak ajak pemuda kita ni join tarekat diorang tapi sebab pemuda kita ni selalu sambutkan takazah bagi pihak markas diorang, maka diorang takde lah kacau dia sangat. Tah camana lak malam tu pemuda kita ni boleh sangkut pulak dengan puak-puak bijik tasbih ni. Hujung minggu tu, pemuda kita ni akan join zikir mingguan mereka.


Sejak dari tu, dah tak nampak batang hidung lagi dah kat markas....



Tuesday, March 15, 2011

Isu Baibel dalam BM


Haritu kecoh pasal buku Interlok. Sampai tak senang orang tua tu nak menghabiskan sisa-sisa hidupnya, korang kerja kan. Tak habis dengan buku Interlok, isu bahasa kembali diperdebatkan dengan isu Baibel dalam bahasa Melayu. Isu ni patutnya antara Hishamudin dan puak cej. Tetiba lak ada orang Melayu yang mempertahankan kehendak orang kistian ni. Eh? Korang ni mangkuk ke apa? Kok ye pun nak raih undi, takkan sampai sentuh isu agama?

Bukan apa, sebagai seorang orang kampung yang jumud dan Melayu totok, aku rasa terkilan dengan tindakan orang Melayu yang mempertahankan kemasukan Baibel dalam bahasa Melayu ke Tanah Melayu ini. Bangang ke apa? Walaupun bangsa Melayu ni bukan bangsa membaca, namun sekerat yang membaca tu pulak terdiri dari nerd-nerd yang mudah terpengaruh. Kau tengok jerlah camana diorang tepengaruh dengan idea free country lah, atheist lah, freedom of choice lah. Kau tengok jelah budaya membaca FB lagi hebat menular dari membaca buku sekolah atau suratkabar? Ni Tanah Melayu ke, apa ni?

Isu bahasa Melayu sebagai bahasa dalam Baibel, satu masa dulu hebat diperdebatkan antara blogger semenanjung dengan blogger dari borneo. dua-dua Islam. Sorang cakap tak boleh macam aku. Yang kat Borneo pulak kata tak murtad der dengan membaca Baibel dalam BM. Malah, bukan nak berlagak, kata mereka, Islam orang Borneo lagi takwa nampaknya dari orang Islam Semenanjung. Last-last kongklusi dari perdebatan itu kita dapati bahawa:


1) Tak setuju sebab takutkan masa depan akidah anak-anak kaum majoriti yang terdiri dari Islam ni akan berisiko. Di Malaysia, kebebasan beragama hanyalah kepada yang bukan Islam. Kepada yang Islam, mereka tertakluk dalam hukum syariah. Walaupun kecil, namun sistem syariah ada Baitulmal dan pengecualian cukai. Bermakna orang Islam Malaysia ada standard. Ada identiti. Dan identiti Islam Malaysia sejak dulu lagi ialah pegangan kita kepada hukum warak: pencegahan. Maka sebab itu, Baibel, kitab yang dilabel PALSU dalam agama Islam, ditegah dari menggunakan bahasa pengantar negara ini.


2) Setuju sebab bila ada unsur sebegini dalam masyarakat Islam Malaysia, muslim Malaysia akan bersedia dengan lebih meningkatkan kefahaman mereka tentang spiritualiti mereka sendiri. Dari sudut positif, ini memang benar. Disamping itu, ia memaksa bangsa Melayu dalam lebih memahami agama yang ditegah dari menjadi ikutan yang dok diulang-ulang dalam semayang ni. Ini sepatutnya menjadikan generasi muslim Melayu akan datang, lebih dalam pemahamannya. Ia dapat dicapai dengan mengintegrasi dan memperkasakan ilmu tauhid di peringkat sekolah rendah.


3) Berdiam diri. Orang yang berdiam diri terbahagi kepada dua:


a) tak tahu wth is going on
Melayu macam ni samada dia asyik dalam dunia dan masalah dia, atau dia sedang asyik dalam dunia atau masalah luar (orang). Tanya tu, tak tau, tanya ni, tak tau. Tapi bila masa-masa terluang, suara dia ajer yang dok membebel, menyemakkan ruang bandwith frekuensi bunyi boleh dengar. Diorang, kalau bom meletup kat sebelah pun diorang buat derkk ajer dengan headphone dia, sehinggalah shrapnel letupan kena kat kepala hotak mereka ni agaknya. Tapi bab benda tak berguna, janagan celen. Bola. Hoki. Badminton contohnya. Tanya bab berdehem, haram tak pernah amal, rupanya.


b) tahu wth is going on tapi choose to be diam
diorang ni dari satu sudut, bijak sebenarnya. terdiri dari orang yang pernah kecewa dalam hidup, pendendam, orang yang kosong atau anda. Ya. Kita tahu semua benda ni tapi apa yang kita buat? Apa yang kita rasa? Kita tak rasa apa-apa. sebab kita bukan dalam golongan setuju atau tidak setuju. Kita dok berdiam diri masa orang tanya ada apa-apa nak tanya tak, tapi membebel macam mak datin masa dalam keta on the way balik rumah. Kita dok berdiam diri dan menyelamatkan diri sendiri sedangkan kawan kat sebelah ajer dok terkuis-kuis cuba mencapai kita meminta tolongnya. Apa yang kita buat? Kita diajar agar jangan perlahan ditempat kemalangan, kan? Drop gear, kita jalannn...


Jadi berbalik kepada isu Baibel dalam BM, apa pendirian kita tentang isu ini:

HARRROOMMMM!!!!!!!

Apakata lepas ni kita buat siri kanak-kanak "Cerita Dari Baibel" pulak dalam Astro (dalam bahasa Melayu)?


sakit hati



ketahuilah, wahai diri
takkan kemana dengan sakit hati
terus menerus menyimpan bara
sungguhpun tak membakar,
bahangnya akan tetap membinasa

hidup terlalu singkat untuk membenci,
atau dibazirkan dengan bersendiri.
Baguslah jika tak pernah menyusahkan sesiapa.
Bukankah kini dah sampai masanya,
Kita memudahkan hidup orang lain pula?

Kenapa nak berjasa?
kenapa nak bertimbang rasa?
Bukankah dunia ini dah sampai masanya?
Rembat jer ler apa yang ada
Sapa yang last, dialah yang kena.

Tak. Bukan, kita lebih dari itu
Kita semua dijadikan untuk sesuatu,
Itu aku rasa, kau pun tau.
Memang kadangkala dalam menempuh liku,
Penat dan tekanan, buatkan kita keliru.
Tapi itu bukan alasan nak kau kau aku-aku
Masa semakin suntuk, 
Dunia semakin sempit,
Inilah masa yang sesuai, aku rasa...

Untuk kita bersatu.






Monday, March 14, 2011

Atan dan Abu (Gempa bumi, rusuhan, tsunami, nuklear dan Datuk Lee Chong Wei)





Atan: sampai sekarang Jepun masih dilanda dengan gegaran. Ini menyebabkan air laut berkocak dan menjadi tsunami. Menurut data huru-hara ombak direkodkan setinggi antara 1 hingga 10 meter.


Abu : Gegaran telah memusnahkan loji nuklear dan telah berlaku pencairan. Tak kisahlah apa maknanya tapi lepas ni kita jangan makan sushi atau pakai selipar jepun. isu nuklear ni juga bermakna akan ada teroris dapat sumber nak buat bom atom. Siaplah korang...


Atan : Ombak tsunami dijanga melanda kawasan sekitar benua. jujuran gunung berapi dan plat tektonik di permukaan bumi dikatakan masih belum selesai dengan kerja mereka. Sama ada akan ada gegaran finale atau semua tekanan itu meletus dengan letupan di gunung berapi yang berkenaan.


Abu : Dah tentu media Jepun dan dunia akan dikaburkan dari berita sebenar tentang pencemaran radioaktif yang berlaku di Jepun. Serupa macam cerita wayang yang diorang buat pasal peperangan di Iraq, Afghanistan, Iran, Pakistan atau propa-propa politik dan kapitalis kat Bullshit Utama. Sekarang pun orang Malaysia lagi sibuk blog pasal Merong Mahawangsa dari cerita pasal orang Jepun yang nak datang lepak kat rumah kita buat sementara.


Atan : Ekonomi dan masyarakat dunia yang teruja akibat huruhara di dunia Arab, dinormalizekan kembali dengan tragedi di Jepun. Pasaran ekonomi menjadi teragak-agak. Semua disaran agar mula beli emas dari sekarang. Harga duit akan di manipulasi. Tak pasal-pasal je kang ramai pengemis jadi muflis. Di satu sudut, Cik Israel mengambil peluang dengan meluaskan lagi kawasan jajahan mereka dan mengebom orang Palestin sepam dua.


Abu : Segala isu di luar sebenarnya merupakan input kepada Malaysia. Malaysia boleh meningkatkan lagi pelaburan dalam negeri dalam sektor semikonduktor dan teknologi memandangkan geografinya yang kukuh. Loading cip-cip kat Jepun yang tengah disaster tu mesti nak kena alih kat mana-mana. Nilah masanya. Isu dunia Arab juga meningkatkan pelancongan dan jumlah orang lelaki pakai seluar pendek semayang jemaah kat surau KLCC. Ramadhan kalini dijangka ceria. Sipakan plan nak berniaga apa. Tu ajer.


Atan : Keadaan huruhara pula semakin merebak ke sini sana. Rusuhan dan keganasan dilaporkan bermula juga di negara besar. Semua dah malas nak kerja bila duit gaji; walau camana jimat pun akan habis menjelang hari kedua. Batas moral atau timbang rasa semakin binasa. Manusia berpuak mengikut fahaman dan ideolisme.


Abu : Manusia semakin hilang kekuatan mental dek rasukan dadah, muzik dan seks. Ditambah lagi dengan tweeter. Orang tak cukup tidur pasal main tweet dengan follower gambar avatar cun tu memang biaser.


Atan dan Abu: Sigh...
Atan dan Abu : ...dan kau dan aku dah lupa semua ini sebab Datuk Lee Chong Wei menang All England.

Lain-lain cerita berkaitan:

Related Posts with Thumbnails