Jika
baik buruk sesuatu parti politik itu boleh dinilai melalui perlakuan
para pengikutnya semasa berkempen, atau
fakta-fakta yang disajikan melalui medium-medium propagandanya, maka tak salahlah jika kita
menilai kebutuhan bangsa-bangsa utama di negara ini dalam
usaha meningkatkan jumlah pengundi yang memihak kepada mereka, melalui perkara yang berikut:
Kita pernah mempersoalkan di sini bagaimana
GRO berpaha gebu dan berambut super straight banyak betul mencari rezeki melalui aktiviti pen-GRO-an mereka di negara ini.
Setiap minggu ada saja berita tentang serbuan ke pusat hiburan, rumah urut atau restoran-restoran sulit yang menawarkan khidmat seks daripada mereka. Sampaikan Buletin Utama tu tak berseri kalau takde segmen yang menunjukkan kru 999
membuli lengloi-lengloi ni. Kita mempersoalkan
bagaimana mudahnya amoi-amoi yang tak laku kat industri pelacuran HK dan Taiwan tu boleh sampai ke sini dan bagaimana pusat hiburan yang telah diserbu beratus kali pun
masih berani nak beroperasi. Dari luaran
nampak macam isu pelacuran. Tapi dari sudut yang halusnya, baby-baby yang berjaya dilahirkan dari mereka ini
bakal menjadi pengundi satu hari nantik. Mereka sedang dibesarkan di pusat jagaan NGO seluruh bandaraya. Inilah
plan 20 tahun namanya. Untuk
plan jangka pendek, mereka mewarganegarakan setiap
warga emas yang tak pernah membayar cukai atau ambik pedulik pasal ada ke idak kad pengenalan itu sebagai ahli. Bila orang tua ni dah mati,
IC mereka akan di recycle untuk GRO-GRO yang bakal datang nantik.
Kita tak pernah lagi memperkatakan tentang
populasi sebenar kaum yang satu lagi ni sebab kebanyakan mereka bila dah kaya sama ada
akan migrate ke Australia, Canada atau ke Ireland. Yang tinggal hanyalah mereka yang sampai dah nak mampos pun
tak pernah pedulik pasal IC. Serta anak-anak mereka yang
mengemut cam kambing bebiri. Ni kalau sekali kita kira
setiap makhluk yang ada dalam setiap estet dan ladang tu, maunya terperanjat akak pendaftaran dan kasi
blow JPN punya KPI. Korang tak perasan ke jumlah
doktor dan peguam dari kaum ini amatlah signifikan berbanding dari 2 kaum yang lain? Korang kira yang ada dalam Malaysia jer, memanglah tak perasan. Cuba kau panggil balik s
emua tenaga pakar yang dok luhala kat luar tu, kau akan terkejut dengan data depan mata kau nantik. Kau check jumlah kaum ni yang bekerja sebagai
GM ladang pertanian kat Indonesia pun kau boleh terbeliak nantik. Diorang ni balik maa Deepavali. Cuba check.
Akhir sekali; yang
Melayu. Nilah yang
paling berjaya dalam menaikkan jumlah pengundi. Kaum ni memang
membiak macam ayam. Bangun pagi nak menelur. Tengahari buta menelur lagi. Minum petang dan makan malam toksah citer la. Tu sumer sessi menelurkan ibu ayam di reban orang pulak. Tak cukup dengan ibu,
si anak ayam pun ditelurkan jugak. Punyalah berjaya hinggakan
melambak-lambak baby yang lahir hinggakan
terpaksa dibuang-buang
atau di eksport ke negara yang memerlukan macam Singapura atau Jepun. Semua ni akan diberi kad pengenalan dan semuanya layak mengundi satu hari nantik.
Dari ketiga-tiga trend ini, dilihat bahawa
kaum yang pertama melakukannya dengan lebih sistematik. Mereka yang
dah ada kuasa ekonomi, akan lebih mudah nak membesarkan generasi mereka berbanding dua kaum yang lain yang
kebanyakannya adalah di kelas sederhana (yang sedang huruhara sekarang). Tambahan pula dua kaum ni l
emah part berpersatuan untuk common goal dan tidak hairanlah bagaimana
China lebih menarik pelabur berbanding India dan Indonesia WALAUPUN kat negara mereka banyak bencana alam. Kita nampak bahwa
dalam 10 atau 20 tahun lagi Malaysia akan sama ada jadi macam HongKong atau Singapura. Takpun sekurang-kurangnya macam Pulau Pinang...
Perlumbaan meraih undi ini semakin menjadi-jadi, dapatlak PM masih lagi merahsiakan tarikh keramat pemilihan seterusnya. Maka pelan tindakan dalam menaikkan jumlah pengundi ini akan diteruskan sehinggalah ada pihak yang menang. Senang cerita, PRU13 akan diadakan
setahun selepas tarikh akhir pilihanraya kecil diadakan. Kita tengok lepas Merlimau ni, cukup tak majoriti 2/3 untuk
menang tanpa soal jawab?
Kalau tak cukup, maka
akan ada lagilah yang akan mati. Dan tidak.
Kita bukan tuhan. Tapi kalau kita baling bola tennis ke langit, ke mana lagi ia akan jatuh jika bukan ke bumi? Camtulah kita buat kongklusi mudah di tengahari Jumaat ini. Sekian.