Monday, September 6, 2010

Interview dengan Wali (Kesimpulan dari Pemerhatian dari Persidangan Para Wali Ramadhan 1431)

Faveret kami ialah cerita setan kena bedal...
Kepada yang tak mengikuti siri ini selama bulan Ramadhan yang lalu, ini aku recap balik bagi korang tau ujung pangkal. Pemerhatian pertama ialah semakin meningkatnya bencana alam di Malaysia. Maksiat yang berleluasa telah mengundang bencana alam dan sekarang semua bencana alam itu sedang mengetuk pintu negara kita. Rakyat Malaysia dah semakin takde tempat nak melancong. Nak pegi laut, takut tsunami. Nak camping kat gunung, takut tibatiba hujan, sesat dan terus jadi orang asli. Nak pegi Indonesia pulak, kalau terselamat dari gempa bumi atau gunung berapi, kira nasib baik dah tu. Kat sana sekarang dah ada pengebom berani mati dan suka meletup tak kira tempat.


Pendaftaran para Wali
Pemerhatian kedua ialah kadar orang yang tak poser pada tahun ini dikalangan MELAYU semakin meningkat. Aku belum selidik dengan lebih mendalam lagi kenapa peningkatan ini berlaku, tapi trendnya cukup membimbangkan hingga membuatkan abang karkun dan brader bus stand menangis. Aku cuba nak menangis jugak tapi sebab tak tau untuk apa aku menangis, air mata tu tak keluarkeluar.

Pemerhatian ketiga ialah pembuktian tentang obsesi orang Melayu dengan cerita berbaur politik dan konspirasi. Dari data stats kat blog aku ni, entry itu mendapat hit tertinggi dalam masa yang singkat dan aku kengkadang menyalahgunakan info ini untuk mencari makan. Dari sini kita dapat tau orang kita semakin berpuak-puak. Sesuatu yang menyedihkan ialah bagaimana pejuang-pejuang kebenaran di dunia maya ini (blogger) terlalu asyik dalam meng copy dan paste kan cerita-cerita berkaitan politik (semuanya jadi politiklah sebab pakai kacamata politik-kita mug dan realiti) dalam menumpang populariti. Ada juga yang kreatif dengan berfikir dan mengubah fakta dan jpeg sampai jadi cam cerita mamat DAP sembelih lembu, dan ramai pulak yang ulang tayangkan tu. Aku pun taktau. Ada hikmah rupanya aku didedahkan dengan blogging pada bulan Julai yang lalu...

Dan kesemua ini, bila dinilai dari kacamata seorang Melayu Islam di MALAYSIA, memberikan pandangan kepadaku bahawa aku kena lakukan sesuatu. Aku kena lakukan sesuatu untuk mengubah keadaan negara aku. Dahlah kes jenayah, buang bayi, bunuh makbapak semakin menjadi-jadi. Aku pun semakin pemalas dan amalan pun makin kureng. Dan setelah melalui Hari 31 Ogos dalam bulan Ramadhan yang lalu, aku telah sampai ke kongklusi ini: AKU NAK BANGUNKAN ISLAM DALAM NEGARA AKU!

Dan untuk itu, aku kena bangunkan Islam DALAM diriku.
Dan buat kerja lagi dan lagi.

Sampai GILAWALI

No comments:

Lain-lain cerita berkaitan:

Related Posts with Thumbnails