Monday, September 6, 2010

Interview dengan Wali (Wali naik UFO? Biar betulll?)

Para Malaikat dah makin tak cover dah dua tiga menjak ni..

Aku mendapat banyak respon maya berkenaan dengan entry aku yang ini. Diorang tanya sama ada betul ke kitorang yang kidnap UFO Pentagon dan menyalahgunakannya untuk misi kami ke Palestin pada bulan Julai yang lepas. Aku taknak jawab soalan-soalan bodoh macam tu. Dan tiap kali ada New visitor yang tanya aku, betul ke cerita tu, aku akan teringat pasal cerita ni:

"Masa tawaf, mana boleh berpalin!. Apatah lagi ushar awek. Kau kena fokus pada bacaan!!" sound abang karkun padaku. Brader bus stand bermuka series. Tak sangka pulak kealpaanku masa tawaf tadi betulbetul membuatkan dua pengasuh aku ni bengang. Maklumlah, diorang memang pantang kalau tengok orang bawah diorang ni main-main masa ibadat. Tapi laksana para wali yang hikam-hikmah, paling kuat diorang boleh buat ialah sound direct kat aku dan doa nangis-nangis malam-malam.
Apa yang heboh sangat dengan isik Kaabah? Tuntutan yang kat laur pun tak setel lagi...

Yang lain bergantung kepada hidayah dari Allah. Dapatlak batu cam aku ni.
"Sori arr.." aku meminta maaf. Dan selanjutnya agak senyap dan muram selama dua jam, sehinggalah ada sorang pak Arab menjerit-jerit seperti nampak sesuatu dari arah Kaabah. Para jemaah yang ambik port di sekeliling masjidil haram ni berdiri dan cuba menenangkan pak arab ni tadi. Dia dok menuding-nuding ke arah Kaabah. Kami usha arah Kaabah. Kelihatan beberapa orang lagi lari bertempiaran dari Kaabah, seolah-olah ada serangan jet pejuang atau sebagainya. ada juga yang macam meracau-racau dalam fana dalam apa yang berlaku itu. Aku usha sekeliling ke arah abang karkun dan brader bus stand.

"Ana tertinggal kunci Lambo kat dalam..."
Brader bus stand terus memegang bahu aku, melarang aku dari berbuat apa-apa. Kelihatan para jemaah semakin ramai berkumpul melihat sesuatu yang menarik di atas Kaabah itu. Lebih kurang duaploh minit kemudian, semua orang bersurai. semua orang kembali ke tempat masing-masing dan bertasbih dengan lebih kusyuk lagi. Aku yang terlepas semua excitement tadi, hanya berpeluk tubuh keboringan mengushar brader bus stand yang menghalang aku.

"Apakah hikmahnya abang menghalang saya tadi?" aku bertanya boring kepada brader. Brader hanya senyum sambil angkat kening macam kartun jepun yang tak bersalah. Aku pandang ke arah abang karkun. Dia macam sedang menahan gelaknya. Apa kehalnya diorang ni? Mulalah tu. Komuniket sesama wali pakai telepati, tu. Tak aci betul.

"Tadi ada UFO berenti atas Kaabah" kata abang karkun. Aku melirik ke arah abang karkun. Hah? UFO sapa pulak?
"Tu bukan sebarang UFO, tu. Bentuk piring yang diorang nampak tu, sebenarnya adalah hasil gerakan para jin bertawaf di sekeliling garis ke sidratul muntaha. Macam kau pusingkan pembaris kayu pada satu fulkrum dengan laju, kan nampak cam piring, tu?" sambung abang karkun sambil memusing-musingkan jari telunjuknya.


"Diorang pun cam kita gak. Hanya yang Islam saja yang dapat masuk ke Tanah Haram" sampuk brader bus stand. Aku memandang ke arahnya. Dia bangun dari bersandar kat tiang masjid dan mengambil beg galasnya yang tergantung berhampiran
Pemandangan Mekah pada masa akan datang-lagi menyenangkan pendaratan
"Insyallah-Insyallah!" kata brader, menasykil kami agar bangun bersedia untuk misi kami pada masa tu: jadi bilal kat Masjidil Aqsa. Kami semua bingkas bangun dan melipat bumi hingga sampai ke bumi Baitul Maqdis...

...Hehehe ;-t

No comments:

Lain-lain cerita berkaitan:

Related Posts with Thumbnails