Tuesday, January 18, 2011

Apakah kedudukan KPI Malaysia terkini?


Diorang kata ekonomi semakin baik, pasaran saham semakin kukuh, tapi aku tengok harga semakin naik sedangkan gaji aku masih macam tu jugak.

Diorang cakap Polis dah capai KPI tapi aku tengok jenayah dah semakin hardcore. Dari orang tua sampailah ke baby. Apa jadi dengan Sosilawati? Duit kerajaan yang lesap, sapa punya accountability?

Ni; balikbalik bongkar cerita kat Selangor. Balikbalik jawab isu yang ditimbulkan oleh blogger. Apa? Takde kerja lain ke diorang ni sumer? Asyik dok update FB dan tweeter ajer?

Dan jiranjiran sedarmaraku pulak, dikirikanankan oleh media yang mensensasikan hiburan dan cerita tak berpaedah dari berperanan dalam pengukuhan nilai ke Malaysia-an, yakni adab susila dan ketinggian akhlak.

Bukankah ketinggian akhlak itulah tahap moderasi yang paling baik? Bukankah moderasilah apa yang kita di Malaysia yang semakin huru hara dek isu perkauman dan keagamaan ini perlukan?

Banyak peruntukan ditujukan ke arah pembangunan materialistik. Projek itu menjanakan ini bilion. Usahasama ini menjanjikan itu trillion setahun.

Takde sesen yang bermanfaat pun disumbang ke arah peningkatan kerohanian, terutama yang menjurus kepada akhlak kepada anak-anak generasi akan datang. TV pun macam tak terkawal. Apatah lagi bahan bacaan. Ni nak sibuksibuk kecoh pasal Interlok pulak.

Akibatnya di rumah sendiri, anak bini ditujah orang like nobody's business, siap ada kenangan dalam bentuk 3gp atau mp4, lagi.

Kita masih lagi hidup dalam kepura-puraan?

Masih lagi mengatakan Malaysia is well-equipped for the future?

2 comments:

± said...

sesak napas woo baca entry ni...

Irwan said...

aku rasa ramai yang enyap sebab sesak napas kott? hehehe

Lain-lain cerita berkaitan:

Related Posts with Thumbnails