Thursday, August 26, 2010

Kisah Para Wali (Abu Yazid memberi jalan kepada anjing)



Suatu hari Abu Yazid berjalan-jalan dengan beberapa orang muridnya. Jalan yang sedang mereka lalui itu sempit dan dari arah hadapan datanglah seekor anjing. Abu Yazid mengelak ke tepi untuk memberi jalan kepada binatang itu.
Salah seorang muridnya tidak menyetujui perbuatan Abu Yazid ini dan berkata: "Allah Yang Maha Besar telah memulikana manusia di atas segala makhluk-makhluk Nya. Abu Yazid adalah raja di antara di antara kaum sufi, tetapi dengan ketinggian martabatnya itu beserta murid-muridnya yang lain memberi jalan kepada seekor anjing. Adakah perbuatan seperti itu sangat elok?"



Abu Yazid menjawab:"Anak muda, anjing tadi secara diam-diam telah berkata kepadaku: "Apakah dosaku dan apakah pahalamu pada awal kejadian sehingga aku berpakaian kulit anjing dan engkau memakai jubah kehormatan sebagai raja di antara para sufi?"
Oleh sebab itulah aku memberi jalan kepadanya"

2 comments:

Fontonk said...

yang ini aku paham. kita bnyk berdosa, tapi anjing tu tak ada dosa. betulkan?

Irwan said...

Anjing tak dosa. Babi pun tak dosa. Diorang mana ada choice nak pilih lahir sebagai apa kat dunia ni...

Cumanya ko kena hati2 dengan cerita para wali sebab ia berbaur Israel-liat. Ambik yang baik jer tanpa mempedulikan karakter-karakternya..

Mesej yang aku dapat ialah: Allah nak ajar Abu Yazid melalui lisan anjing tu...Mengajar manusia agar jangan pandang rendah pada orang lain atau

Lain-lain cerita berkaitan:

Related Posts with Thumbnails