Thursday, August 26, 2010

Kisah Para Wali (Abu Yazid belajar dari anjing)

"Pelajaran itu ada di mana-mana..."
Pada suatu hari Abu Yazid sedang menyusuri sebuah jalan dan ketika itu seekor anjing berlari-lari di sampingnya. Melihat hal ini Abu Yazid segera mengangkat jubahnya tetapi anjing itu berkata:

"Tubuhku kering dan aku tidak melakukan kesalahan apa-apa. Jika tubuhku basah, engkau akan menyucikannya dengan air yang bercampur tanah tujuh kali, selesailah persoalan di antara kita. Tetapi apabila engkau mengangkat jubah seperti seorang Parsi, dirimu tidak akan bersih walaupun engkau membasuhnya dengan tujuh lautan."

Abu Yazid menjawab: "Engkau kotor secara lahiriah tetapi aku kotor secara batiniah. Marilah kita bersama-sama berusaha agar kita berdua menjadi bersih"

"Tetapi anjing itu menyahut: "Engkau tidak elok berjalan bersama-sama dengan diriku dan menjadi sahabatku, kerana semua orang menolak kehadiranku dan menyambut kedatanganmu. Siapa pun yang bertemu denganku akan membalingku dengan batu tetapi siapa pun yang bertemu denganmu akan menyambutmu sebagai raja di antara sufi. Aku tidak pernah menyimpan seketul tulang tetapi engkau memiliki seguni gandum untuk makanan esok hari"

Abu Yazid berkata: "Aku tidak boleh berjalan bersama seekor anjing! Bagaimana aku dapat berjalan bersama Dia Yang Abadi dan Kekal? Maha Besar Allah yang telah memberi pengajaran kepada yang termulia di antara makhluk Nya yang terhina di antara semuanya!"

No comments:

Lain-lain cerita berkaitan:

Related Posts with Thumbnails