Monday, July 26, 2010

Kelikatu of Parliaments 3

Dia memulakan pencariannya malam tuu jugak. Dia terbang ke satu arah. Dia mula semakin memahami. Dia ternampak banyak cahaya. Ada yang putih dan panjang. Ada yang hijau. Ada yang mentol. Ada jugak lampu disko. Berpinar mata Atan merenung bola disko tu lamer-lamer. Dan dalam banyak-banyak lampu, dia pernah terjumpa jugak lampu biru yang mengasyikkan. Tang-tang tuuu lah flashback orang tua kalikatu tu keluar balik.

"Lagi satu, ada satu jenis lampu biru yang mengasyikkan. Kau jangan tengok lampu ni. Kerling pun jangan. Sebab itu adalah biru yang membinasakan. Ia adalah perangkap untuk golongan lalat yang disalahtafsirkan...uhuk-uhuk.

Kalau kau terpandang lampu biru tu, kau kena cepat-cepat beristigfar dan bertasbih mengingat Allah agar menyelamatkan kau dan kau kena kayuh kepak kau berlawanan arah cahaya sekuat hati kau. Biat tercirit pun. Uhuk-uhuk! Adehhh" sabmbung kalikatu tua itu.

Atan pun menutup matanya dan mula beristighfar dan bertasbih dan mengayuh sekuat hatinya berlawanan arah cahaya. Lama-kelamaan Atan terlanggar dinding ke apa dan dia jatuh ke lantai. Dia buka mata. Semuanya gelap. Dia berpusing sekeliling. Oh? Apa tu? Cahaya? Dan dari jauh kelihatan cahaya itu seperti menari-nari. Adakah ini nirwana?

No comments:

Lain-lain cerita berkaitan:

Related Posts with Thumbnails