Monday, September 13, 2010

Wali Dari Bangi (kena bayan 1)

"Siapa tak azam, takleh rasa beriani gam yang dihidangkan di luar tadi"
Dalam pengkajianku akan kewalian abang karkun, aku terpaksa turut serta keluar bertabligh dengannya. Program keluar 3 hari setiap bulan ni, pada mulanya memang berkisar sekadar memerhatikan tindak-tanduk abang karkun. Sebab kalau dia wali, segala tindak tanduk dia tidak akan bersalahan dengan 4 mazhab ataupun sunnah. Apatah lagi yang fardhu. Tapi lama-kelamaan, ada sekumpulan jemaah student yang memandang tinggi pada aku atas kerapatanku dengan abang karkun. Dapat pulak kadang-kadang masa program malam markas, aku disapa oleh kebanyakan otai-otai tabligh. Walaupun aku tau hakikatnya otai-otai dan student-student ini nampak aku sebab abang karkun, kadangkala aku terasa jugaklah kegempakan menumpang populariti tersebut.


"Wahh, den nampak kau asyek kono togo kek para sheikh dan awwalinn, yoo...ottai gak, kau ni ek?" kata brader bertopi Dr.Sam sambil mengurut janggutnya.
"Abang ni mesti karkun 4bulan, kan? Sebab kenal dengan maulana xxx tu" tembak seorang student PD masa sessi ngeteh keluar kat PD tempoh hari.
"Sapalah ana kalau berdiri di sebelah awwalin macam tuan, ni" kata seorang karkun sejuk yang kejap ada kejap takde masa mesyuarat.

Aku jarang dilihat di markas atau di mesyuarat. Apatah lagi di malam program Markas. Tapi bila ada ijtimak-ijtimak yang otai-otai dari serata dunia turun, aku ni disapa oleh tahsapa-sapa dan ini membuatkan karkun tempatan tertanya-tanya: siapa budak ni? bila aku jalan sensorang cari tandas masa ijtimak Malaysia. Yang diorang taktau ialah aku hanya keluar dengan jemaah abang karkun yang biasanya ada mission impossible. Dan orang yang menyapa aku tu, bukan sibuk dengan aku sangat pun. Aku ni dah jadi macam sekretari abang karkun pulak..

"Salam, sheikhhh. Wahhhh, semakin tebal janggutmu nampaknya. Abang karkun mana?" tanya otai dari China haritu.
"Assalamualaikum, bang. Bang. Abang ada nombor fon abang karkun tak?" tanya student berserban besar berspek tebal yang menghalang pendakianku ke dewan solat utama di markas Rahang.
"Wan, kalau kau jumpo dio kang, kau bagitau dio tolong alih an lori dio dari bolakang umah den. Orang umah den nak buek konduri sikit. Nak pasang kemahlah tompek paaking eh tu" perintah brader janggut 3 helai berwarna putih padaku pula.
"Suroh dio kol eden. Nah" sambungnya lagi sambil menghulurkan namecardnya padaku.

Adakalanya, keadaan ini memerangkapkanku. Sebab abang karkun ni wali. Dan dia tahu, aku tahu yang dia wali. Dan dia suka buli aku. Selalu jugaklah dia main lesap jer masa kitorang keluar 3H. "Ada keperluan". Itulah alasan kukuhnya setiap kali melarikan diri dari membayan pada hari kedua atau ketiga. Dan aku akan dibiarkan tinggal bersama dengan jemaah student tersebut. Yang aku tak suka, dalam keadaan macam ni, biasanya akulah calon bayan yang paling ideal.

[bersambung ke Wali Dari Bangi (kena bayan 2) ]

No comments:

Lain-lain cerita berkaitan:

Related Posts with Thumbnails