Monday, September 13, 2010

RTM3: Jumpa botol coke dalam juadah Raya.

Ciuman lakonan. Nak idup...


Aku malas nak kutuk pasal ke-RTM3-an TV3 sejak peristiwa majlis berbuka dulu. Sebab 'semua orang nak survive'. Nak hidup, kenalah bersekongkol dengan orang yang ada kuasa, katanya. OK. Takpe. Ini kes daruratlah kiranya. Aku sebelah mata. Tapi aku takbley tahan bila tengok Coca Cola pun ada sekali dalam senarai pengiklan kat RTM3. Siap mangkuk dalam Melodi Raya (yang hanya menurut perintah tu), buat promo bangang dengan berpura-pura memegang sebotol Coke sorang masa mengacara. Bukan Coke ni Yahudi ke? Kandungan airnya pun dahlah tak berapa sihat. RTM3 takde etika ke dalam menerima sapa clientnya?


Memang tak dinafikan, kehebatan rancangan bercorak agama dalam RTM3 memang dipuji (walaupun adakalanya menampilkan tokoh Wahabi). Namun, benda baik dan benda buruk, bila dah bercampur, maka semuanya dikira buruk: Jom Heboh, walaupun dimulakan dengan doa dan iringan nasyid kontemporari sebagai pembuka majlis, tetap tak elok bila ada campur gaul laki pompuan. Drama memang pasal kasih sayang suami isteri atau ibu bapa, tapi pelakonnya terdiri dari yang bukan muhrim dan mereka berpeluk-peluk mengalahkan pasangan suami isteri atau adik beradik dalam dunia sebenar. Pukul 5 ada jejak Rasul, pukul 7 ada Epilog Cinta. KahKahKah. Jejak Rasul cerita pasal kesialan Yahudi, tapi bila bukak puasa, diorang minum coke (umpamanya...)
Sebutir sehari lama-lama jadi seringgit

RTM3 ialah satu-satunya stesen utama yang bagi TV free kepada orang Malaysia. Kalau kita buang Angkasaburi sebab dia memang badan kerajaan, maka media Prima sedang memonopoli media elektronik negara. Bila dia dah monopoli, apasal dia masih macam bangang dalam menentukan client yang akan membuat iklan di ruang udaranya? Mahal sangat ke kempen iklan kat RTM3 sampai syarikat Malaysia pun tak mampu nak mengiklan di RTM3? Sampaikan TERPAKSA memilih syarikat YAHUDI untuk menaja rancangan RAYA nya? Bahagian Sales and Marketing tak buat kerja cari sponsor ke? Ke orang RTM3 memang dah buta hati? Contoh terbaru: iklan yang terang-terang mengganggu akidah orang Islam pun dah takbley nak perasan?

Aku dah cakap; TUKAR MAMAT BUCKTOOTH tu. Ehhem-ehhem masih PEKAK. Korang nak tunggu sampai orang tak caya dengan RTM3 baru nak tukar? Sukati koranglah. Korang memang akan pupus pun. Lagi cepat, lagi bagus. Cuma aku takmau lihat korang pupus tanpa maruah dan agama. Itu ajer. Sebab camana cibai pun korang, selagi korang Islam, aku tetap ngaku sedara, Tu sebab aku tegur. Kalau ASSTRU, aku biarkan ajer.

No comments:

Lain-lain cerita berkaitan:

Related Posts with Thumbnails