Friday, September 24, 2010

Kisah Para Wali (Ibrahim Adham dan Kehambaan)

Ibrahim mengatakan:" Pada suatu ketika aku membeli seorang hamba. 'Siapakah namamu?' tanyaku padanya"

"Panggillah apa yang kau suka" jawabnya.
"Apakah yang engkau makan?"
"Makanan yang kau berikan aku makan"
"Pakaian apakah yang engkau pakai?"
"Pakaian yang engkau berikan untuk aku kenakan"
"Apakah yang engkau kerjakan?"
"Pekerjaan yang engkau perintahkan kepadaku"
"Apakah yang engkau inginkan?"
"Apakah hak seorang hamba untuk menginginkan?" jawabnya.

"Celakalah engkau" kataku pada diriku sendiri. Seumur hidup engaku adalah hamba Allah. Kini ketahuilah bagaimana seharusnya menjadi seorang hamba"


Sedemikian lamanya aku menangis sehingga aku tidak sedarkan diri.

No comments:

Lain-lain cerita berkaitan:

Related Posts with Thumbnails