Sunday, August 15, 2010

Kita, mug dan realiti 7.1 (Barzakh-alam dimana MASA itu relatif)

Gambar real pasal siksa kubur (cuba cari dalam internet)
Kalau kita tak dapat jawab soalan pertama; tak tau sapa tuhan alam ni, kita akan kena bedal. Kita akan kena bedal dengan pemukul yang hebat dan dibedal punyalah teruk sampaikan kalau orang muda berambut hitam ikal mayang pun boleh berubah menjadi uban dalam sejam. Setiap bedalan membenamkan kita jauh ke dalam bumi. Belum pun hilang sakit dek kena bedal, jasad kita dicungkil semula dan diletakkan dalam posisi asal.
Macam takde paperr jer. Tapi badan dah macam hancur dah. Diulang tanya lagi soalan yang sama. Tak tau. Dus! Kiri. Dus! Kanan. Pow!! Kena bedal sekali lagi. Camtulah rewind-rewind sampai kiamat. Cuma ada masa-masa Allah kasi berenti sekejap sebab rahmat Nya. Orang-orang macam ni, dia akan rasa dok kat dalam barzakh tu lama sangat. Umpama kita sedang menunggu sesuatu. Sesaat pun rasa macam setahun. Dan jika berbicara dari perspektif masa, takde bezanya orang camni mati sejak zaman Nabi Nuh ke, atau mati sejam sebelum kiamat. In fact, lagi lama diorang kena bedal lagi bagus untuk diorang sebab dosa dah makin kurang dan dosa yang kurang itu penting untuk perjalanan di alam seterusnya.

Lagi satu, jangan sangka kita yang mati sejam sebelum kiamat tu lucky sebab tak kena bedal dalam barzakh lama-lama. Yang mati di akhir zaman ni, memang dok tak lama dalam barzakh, tapi alat pemukul dia mestilah advanced sikit. Kalau diorang dibedal dengan penyapu, kayu kita ni umpama batang rotan padu yang ada pakupaku laa. Baru adil dengan senior-senior yang mati sebelum dari kita. Sekali bedal dengan pemukul kita ni, umpama seribu kali pukul dengan pembedal diorang. Maklumlah, nak kasi dosa tu hilang cepat sikit. Kiamat dah dekat ni. Dosa ni umpama beban jer dalam perjalanan di mahsyar nantik...Hehe. Ye ke? Part kayu bedal tu aku tambah, nak kasi senang sikit nak explain pada anak sedara aku. Sama jer rasa tersiksanya samada kau mati semalam atau tadi, kalau kau ni mungkar.

Kita berbalik kepada saudara kita yang leka dengan bauan syurga tadi. Diorang ni diberikan khabar gembira akan akhir jalan cerita mereka. Kemudian, akan ada bidadari datang menemani mereka. Bidadari ni punyalah ayu dan manja, memakai jubah dan kalung dari mutiara. Dia pun macam malu-malu. Dia menghulurkan sebiji mug kepada kita dan mengisyaratkan agar kita memegang mug itu sebab dia nak tuang air. Kita pulak dok nga-nga terpegun dengan keayuan bidadari itu, cuma menurut perintah saja. Kemudian tah macamana tangan kita yang gatal tersangkut kat rantai mutiara bidadari ni tadi dan rantai itu putus dan mutiara-mutiara itu jatuh bertaburan di bawah. Bidadari dan kita pun menunduk secara serentak nak mengutip mutiara itu. Kutip sebiji, main mata, senyum-senyum, malu-malu. kutip sebijik, main mata, senyum-senyum, malu-malu. Kita bahagia. Tulah dia. Main kutip mutiara sampai kiamat. Masa itu tak terasa. In fact, ramai yang komplen MASA dalam barzakh tu sekejap sangat. Baru kutip 3 bijik mutiara, alih-alih dah berdiri kat tengah padang pasir putih yang luas (mahsyar) dalam keadaan separuh bogel.

Jadi, takde bezanya kita mati dulu atau kemudian. Yang penting sekarang ni, kita dah tau apa yang bakal berlaku, jadi dinasihatkan agar aku bertaubat, berubah cepatcepat dan mulakan program pengumpulan bekalan untuk perjalanan nantik. Aku taknak persoalkan Allah itu adil ke idak melalui jalan cerita barzakh. Yang penting aku nak tau Allah tu Maha Pengampun dan Maha Penyayang jer.

No comments:

Lain-lain cerita berkaitan:

Related Posts with Thumbnails