Sunday, August 15, 2010

Interview Dengan Wali (Atan dan Abu)

"Kenapa kau macam hairan jer dengan keghairahan orang nak memburu Lailatul Qadar?" tanyaku ke arah ruang yang kosong antara ATan dan Abu. Atan dan Abu memandang ruang kosong itu seolah-olah ada air liur aku yang menyembur atau sebagainya. Atan memandang ke bahu Abu. Abu memandang ke arah aku.


"Yelah. Sudah-susah nak kena berjaga malam, tengok langit, tengok bintang, kalau ada tanda, kena bagitau semua orang, kena sms, kena email, pastu nak bermunajat, nak nangis-nangis, pastu nak kena sahur lagi. Pastu nak poser lagi. Kena slow" kata Abu tibatiba. Atan sedang mencubit sesuatu dari bahu kanan Abu.

"Ni ada kesan coklet ni! Kantoi! Memang sah kau yang makan snikers aku!" kata Atan. Abu senyum. Dia membuka ketayapnya dan menyimpannya di dalam poket baju Melayunya.

"Maner aderrrrr. Hahaha" jawab Abu sambil menunjukkan kesan coklet kat giginya pada Atan. Atan cuba mencuit kesan coklet tu seolah-olah nak mencungkil kesan yang tinggal di gigi Abu dan memakannya semula. Amenda ni? Adik beradik ni memang gila ke apa? Aku cuma nak tau kenapa si Atan tanya kenapa kitorang bersusah payah siap buat plan nak memburu malam LailatulQadar. Aku rasa, cadangan abang karkun tu ada pekdahnya juga. Inilah bukti orang beriman: Dia mendengar ada cara nak selamatkan dirinya dan dia berusaha untuk berjaya. Sekurang-kurangnya dia buat rancangan sebab manusia merancang, Allah yang Menentukan. Apa yang Allah nak tentu kan kalau rancangan pun takde? Aku tepuk bahu Abu yang sedang bergelut dengan Atan kat lantai masjid.

"Maksud kau, ganjaran malam Lailatul Qadar tu boleh didapati tanpa susah payah ni sumer ke?" tanyaku pada Abu. Abu mengunci Atan yang agak agresif dengan menyilangkan tangan dengan kakinya secara bersilang. Kelakar pulak aku tengok si Atan. Kesian pun ada. Dahla coklet dia yang kena kebas.

"Memang lah. Habis yang kita dok ulang-ulang masa adab ghash tu, amenda?" jawab Abu pendek. Dia melepaskan Atan dan menggosok tangan Atan yang kelihatan macam terseliuh masa diorang bergurau tadi. Adab ghash?

"Sesaat berada di jalan Allah lebih baik dari beribadat di hadapan Hajarul Aswad, di malam Lailatul Qadar" jawab abang karkun masa aku tanya amenda yang ABu cuba sampaikan pada aku tadi.
"Diorang nak kena, ni. Buat hilang feel ajer" kata abang karkun pada brader bus stand yang kebetulan baru selesai mengayat Pak Bilal untuk turut serta keluar 3 hari dengan kami."
"Betul cakap si Atan tu, tapi kau lupa ke? Basah dek lempias dengan basah dek dicurah, kan lain kuyupnyer. Hehe" kata brader bus stand sambil angkat-angkat kening kat abang karkun. Ni mesti ada lawak 'inner circle' antara wali yang aku tak paham ni. Boring betulla camni...Tak aci..Bila la Allah nak kasi power boleh baca pikiran orang kat aku, ni? Barulah aku boleh gelak-gelak dengan lawak brader bus stand yang mendalam-mendalam belaka.

No comments:

Lain-lain cerita berkaitan:

Related Posts with Thumbnails