Sunday, August 15, 2010

Interview Dengan Wali (Enter: Atan dan Abu)

Makan dalam dulang-Program wajib bila keluar 3H (gambar curi)
"Sapa Atan dengan Abu, ni?" aku tanya abang karkun. Abang karkun yang tengah menggoreng ikan untuk makan tengahari jemaah 3Hari, tak mengendahkan soalan aku. Dia terus membalik-balikkan ikan goreng dalam kuali. Aku baru sudah membasuh bawang. Sekarang nak potong ladyfingers pulak. Menu malam ni: ikan goreng, sayur campur, tempe dan tempoyak kaw. Budak-budak jemaah ada yang tengah random (buat dakwah secara rawak), belajar baca AlQURAN, basuh baju atau tido time-time ni. Kitorang tengah keluar kat Surau Kg. Sepri Dalam, Pedas, N9. Kitorang keluar bawak jemaah student IKBN Chembong yang tibatiba mabuk keluar tabligh. Naik haru biru jemaah kami nak melayan kerenah mereka. Bagus budak-budak ni. Semangat. Time cuti jer, diorang mesti keluar jemaah, buat usaha kawasan sekitar negeri aku. Eloklah tu. Rahmat sikit...

"Kau dah pernah borak dengan diorang?" tanya abang karkun. Aku yang tengah membongkok baru nak memotong ladyfingers ni, melirik ke arah si Atan dan Abu yang tengah membuta kat tepi tangga masjid. Diorang ni, kalau tak kuat makan, kuat tido. Dan di masa antara keduanya, diorang ni suka mengganggu ketenteraman awam.
"Tak pernah. Saya kenal diorang pun melalui abang. Kat mana abang jumpa diorang ni?" tanyaku lagi cam beser. Aku suka bertanya. Mengorek rahsia. Wali-wali ni banyak hikmahnya. Macam perbuatan Allah yang Maha Sempurna. Tiada yang sama dengan Perbuatan Allah. Kemudian perbuatan para Rasul dan anbiyak. Dikatakan setiap gerakan dan kata-kata mereka tu, terkandung sekurang-kurangnya 12000 hikmah. Perbuatan para wali pulak, koman-koman ada 12 hikmah. Kira kalau kita dok tenunnng jer perbuatan seorang wali tu, kita akan belajar sesuatu yang mengingatkan kita kepada samada Allah atau Muhammad SAW atau erti kehidupan ini sendiri. Fuhhh. Dalam bro..Lekluuu

No comments:

Lain-lain cerita berkaitan:

Related Posts with Thumbnails