Tuesday, August 24, 2010

Kisah kali ini: Kami hanyalah juadah berbuka puasa

"Kami menanti dengan penuh debaran akan azan itu" kata Amir

Salam. Nama saya John. Saya ialah seketul paha ayam dalam lauk kari untuk juadah berbuka puasa sebentar lagi. Kawan-kawan lain yang semangkuk dengan saya ialah Toto (kentang) dan Mr. KulitkayuManis. Kami sedang bertasbih sambil berbincang akan perjalanan yang bakal kami tempuhi setelah menunaikan maksud penciptaan kami sebentar lagi iaitu: menjadi makanan kepada manusia. Kami juga perasan Amir (kurma), Cik Tiq (buah betik), Cici (nasik) dan Alang (bayam merah) kat atas meja ni. Kami semua tak sabar-sabar nak berkhidmat kepada orang yang sedang beribadat kepada Allah ini.



Bila azan Maghrib berkumandang, maka masuklah waktu berbuka puasa. Amir masuk dulu dua tiga bijik. Perjalanan mereka dilancarkan oleh dua tiga teguk air kosong. Orang itu mengambil sepotong Cik Tiq dan melayan syahdu saat berbuka dengan Cik Tiq. Sepotong lagi. Dan lagi. Kemudian orang tu tutup tudung saji dan terus pergi solat dulu. Respeklah mamat ni. Kami semua bertasbih ke hadrat Ilahi kerana bersyukur dipilih untuk menjadi makanan kepada orang sebegini. Lama jugak kami dok berdengung-dengung bawah tudung saji tu, hinggalah ianya dibuka semula. Kelihatan orang tadi datang dengan sekeping pinggan.

Dia menyeduk beberapa senduk Cici, taruk kuah Alang dan kuah saya, ambik Toto sepotong dan saya-sayanya sekali. Dia menjempul ketulan Cici dengan sedikit Alang dan secubit Toto. Kemudian dengan Bismillah, kawan-kawan saya tadi tu pun masuk ke dalam. Kemudian saya dicubit sedikit. Saya rasa berdebar-debar kecuakan walaupun hati saya rasa lapang dan bebas. Saya disuapkan ke dalam mulut. Semuanya menjadi gelap. Saya rasa bagaikan saya digomol dalam keselesaan dan kemudian dibentuk menjadi bulat-bulat, tiap kali orang itu menelan kami. Kami meluncur laju di dalam esofagus orang itu, menuju ke perut. Mana tak lajunya, kami disaluti oleh airliur dan mukus yang terdapat disekeliling dinding perjalanan kami ni. Di perut, kawan-kawan yang dah sampai dulu kelihatan berada dalam ketulan-ketulan yang indah. Begitu juga saya. Ketulanku ada sedikit Cici, Alang, Toto dan lebihan gula-gula sugus yang takut dan melekat di celah gigi sejak pagi, tapi decide nak join trip yang kami.

Kami semua landing didasar perut yang sebenarnya sebuah pintu ke alam seterusnya. Kami semua bertasbih lagi sambil menantinanti ketentuan untuk kami. Yang takde ialah Mr. KulitKayuManis. Patutlah dia yang paling happy masa dalam mangkuk tadi...

Setelah lebih kurang 4jam, tibatiba kawasan perut dilimpahi dengan cecair. Kami semua menjadi lembut dan cair dan tibatiba, pintu tempat kami berdiri tu terbuka. Kami semua pun disedut ke dalam usus kecil. Perjalanan kami di dalam usus kecil diraikan oleh penyambut-penyambut tetamu yang sedang menunggu di sekeliling dinding usus. Ramai betul yang berkhidmat untuk orang ini. Sihat-sihat dan bertenaga semuanya. Setiap penyambut tetamu ini, bertugas untuk menyedut zat-zat yang tertentu, yang akan dimanfaatkan oleh jasad orang ini. Supaya orang ini mempunyai tenaga untuk membangun dan beribadat kepada Allah.


Kami semua meneruskan perjalanan kami melalui usus kecil yang berlingkar-lingkar dalam perut orang ini. Dan setiap perjalanan kami, kami semakin mengecil dan keadaan kami yang asalnya cair masa mula-mula masuk usus tadi, dah semakin memejal. Ada antara kami yang terputus-putus tapi mujurlah kandungan serat dalam Amir yang mengetuai rombongan kami ini, mengikat kami bersama semula. Cik Tiq pun tak kurang hebatnya dengan memastikan kandungan air dalam kami ini sentiasa mencukupi. Kami meneruskan perjalanan sehingga masuk ke usus besar.


"Dalam perjalanan, kami terjumpa nota ini"
Di sini, kami yang sudah semakin memejal tadi, menjadi semakin keras pula. Kandungan air dalam diri kami disedut di usus besar. Tapi perjalanan kami ini agak pendek saja. Dan masa on the way, kami melalui kawasan imigresen yang memastikan mereka yang keras kepala macam bijik jambu batu atau duit lima sen, takkan meneruskan perjalanan kerana kawasan dinding selepas ini adalah lembut dan kotor dan jika dinding terluka dek benda keras ni, kuman akan masuk dalam usus.

Kami semua kemudian sampai ditempat dimana kami semua di kompres menjadi ketulan. Amir yang masuk mula-mula berada di depan sekali, dekat dengan pintu ke alam seterusnya. Kami semua lepak sambil menunggu. Air tetap disedut dari kami dan ada antara kami yang mengeras dan menghasilkan gas. Tapi bila gas ni nak keluar ikut rekahan kat pintu depan, mereka akan melalui Amir dan Amir akan menapis gas-gas ini dengan lebihan kulitnya yang tak hadam. Barulah bau gas ini agak mesra sedikit.


Tibatiba, kawasan kami ni mengecut dan kedengaranlah kawanan gas sudah melaungkan slogan kebebasan, tanda pintu depan dah dibuka. Kami semua pun meneruskan perjalanan kami dengan Amir sebagai kepala taik, terjun tiruk ke dalam telaga yang nampak mencurigakan...

"Tak ramai yang berjaya di dunia seterusnya"

3 comments:

Isa said...

Salam bro,

Izinkan gua rembat n3 ni.., credit to you....

TQ.

I-R-to the Wan said...

Izin diterima...Eh? Hambiklaaahhh...Anyway thanks semalam kau banyak kali visit...

Leen 2 Linda said...

tak 'senereh'.... : p

Lain-lain cerita berkaitan:

Related Posts with Thumbnails