Monday, October 4, 2010

Pecahan Melayu


Melayu adalah TUAN TANAH Malaysia. Kedudukan mereka takkan dapat dikalahkan selagi mereka berpegang kepada konsep beraja. Untuk kalahkan mereka, mereka diperdaya untuk menerima demokrasi. Demokrasi ialah hak ketuanan kepada majoriti. Dari sini, barulah Tanah Melayu dapat dijajahi.


Melayu amat berpegang kepada agama. Mereka faham bahawa tanpa agama, mereka hanyalah orang asli yang hanya membuang masa. Dan untuk itu, kuasa dalam hal agama diberikan kepada yang kenyang dan kaya. Kerana jika bukan ibubapanya, kelalaian pasti menyerang keturunan mereka.


Di sudut yang lain, kuasa untuk pembangunan diberikan kepada yang bergeliga. Mereka sudah tentulah dididik dengan cara hidup dunia. Mereka ini diberikan kelebihan dan kuasa. Supaya mereka terus lalai dari bersiap-sedia.


Dan sepanjang masa, mereka diadu-adukan. Mereka dilaga-lagakan. Sehingga apabila sudah kenyang dek termakan umpan, tangsi kapitalis direntap dengan sepenuh kekuatan.


Akhirnya berpecahlah Melayu. Kepada UMNO, PAS, PKR dan tunggul-tunggul kayu. Jenis yang masa muda menjadi hamba nafsu. Bila dah tua, pandai pula bermodalkan anak cucu. Kemana menghilangnya si perenggan kedua, tak siapa yang tahu. Tak kisahlah apa jasa, bakti atau sumbangan beribu. Yang pasti, bila keadaan mendesak, mereka semua inilah yang akan lari dulu.

Yang tinggal hanyalah yang kulit bawang dan yang terlalu tua untuk melakukan sesuatu. Dan akhirnya, tanah ini akan dapat tuan baru.

No comments:

Lain-lain cerita berkaitan:

Related Posts with Thumbnails