Saturday, September 11, 2010

Mari Mogok Lapar

Ramadhan dah habis. Satu benda yang aku perasan dalam ramadhan kali ni ialah betapa susahnya nak pikir nak makan apa masa berbuka. Bukannya aku takde selera. Bukannya aku tak poser. Cuma tiap kali memandang makanan yang berlambak-lambak kat bazar ramadhan ni, aku teringat akan mak aku: dah makan ke dia? Sihat ke dia? 
Pastu terkenangkan nasib sedara mara aku di luar sana yang struggle dengan peperangan, bencana alam. Tak kurang juga dengan sedara mara aku dalam Malaysia sendiri yang miskin dan hina cam aku gak, yang kita semua bertungkus lumus nak dapatkan seringgit dua buat nak beli bekalan buka puasa ni, tapi tak sampai hati nak gunakan sebab kat depan pintu masuk bazar tadi ada deretan orang mintak sedekah. Dari yang bermain keyboard dan karaoke di tengah bulan Ramadhan, hingglah kepada yang tak buat apa-apa selain duduk di atas sejadah dan berzikir sambil menunggu sapa-sapa akan melempar balance beli Sata tadi kepada mereka.

Aku lapar, tapi aku dah hilang selera. Dan ini mengingatkan aku kepada lagu Temple of the Dogs (Hunger Strike)yang menaikkan kumpulan Pearl Jam dan Chris Cornell dulu. Kalau kau nak tengok versi lain bagi lagu ini, sila ke : http://akuskizo.blogspot.com/

No comments:

Lain-lain cerita berkaitan:

Related Posts with Thumbnails