Wednesday, September 15, 2010

Dang Me!

Entry ni di inspirasikan oleh artikel member baru aku: mohamed najib. Semoga ini akan membantu meredakan apa saja yang membara dalam hatinya.

In my blog-visitor population, I divide them into 2 types: readers and makers. Readers are my followers, commentors. They are the fuel to my blog. They give me the energy to keep updating this site. But in order for me to get more inputs for my writting, I need to promote my site to the mass community. I need to MOVE it so it reaches every corner of the earth. A quick way is to bombard FB with links to my latest or hottest entries. My new hobby is to blogwalk. I've yet to join any blogger community. I have my own reason and one of it is I'm too focused in producing good stuff than selling it. It's OK. A good product will walk by itself.

When I was exposed to Innit and the whole idea of 'nang' and 'dang', I keep exploring ways on how to get high score in it. Some say I need to join a network of friends to constantly have a high 'nang'. Some say I need to have a good selling topic. As naive as I may sound, I believe that a good post will always get a good score if its THAT good. I keep reminding myself to keep trying my best until I get MY big break. It doesn't matter to me the others have high score because by the end of the day, a quality and supportive nobody from Zimbabwe who hardly knows BM is more valuable to me than a friend who doesn't listen (because they are only interested in me if I return their favor).

So don't feel sad or become paranoid when you do not have good 'nang' for your post. If you're THAT frustrated, why don't aim for the highest 'dang' instead? That'll be something.

2 comments:

tam said...

aku pun penah dang org..dia marah dan dang aku balik..ada satu amoi tu yg post berkenaan guru besar yang kat johor,amoi tu kutuk kata guru besar tu perkauman dlm tulisan cina,aku tranlate apa lagi darah panglima aku pun gelegak laa. pada aku apa yang guru tu kata adalah kenyataan,mungkin amoi tu terasa la bb dia berbangsa cina,tapi perumpamaan yang guru tu bg memang suatu kenyataan, guru tu jelaskan berkenaan kontrak sosial, "dia ibaratkan melayu,cina,india dalam sebuah kereta,melayu adalah pemilik kereta tu,manakala cina dan india tu penumpang kereta,bila hari2 cina dan india tu menumpang kereta melayu tu tak bermakna cina dan india tu ada hak sama rata dgn melayu tadi,sbb melayu tu tuan kereta,takkan la bila india dan cina tu selalu tumpng kereta maka hak keatas kereta tu patut di bagi sama rata"
perumpamaanyg guru tu buat bg pendapat aku adalah suatu realiti
.. sory panjang sangat komen aku ni he3..

SCUBA said...

aku suka komen yg panjang sebab men inspirasi kan...

nak jawab soalan org yang mintak hak sama rata ni, aku suka pakai cerita ni:


sorang owner companay cina, ditemuramah. Dia mengatakan pasal hak samrata antara kaum di malysia.

si penemuramah tanya siapa mamt india kat sebelah dia.

tokey cina tu kata machaa tu CEO dia.

si penemuramah suruh tokey kasi 50% sahre kompeni pada CEO sebab CEO tu buat kerja dgn baik.

tokey cina kata man boleh sebab kompeni tu keturunan dia yg punya..

si penemuramah jawab balik: samala dgn malaysia...

Lain-lain cerita berkaitan:

Related Posts with Thumbnails