Friday, August 27, 2010

Wali dari Bangi (Tasykil Atan dengan Abu)


Tanpa berlengah lagi, aku menghubungi Abu. Bercakap dengan Abu, serupa bercakap kepada Atan dan Abu. Bercakap dengan Atan pulak, rasa macam bercakap dengan batu. Atan ni ngikut jer kepala si Abu.Abu pulak kepala gilagila. Diorang ni adik beradik. Satu mak, lain bapak. Aku rasa kegilaan ni datang dari bapak bapak mereka.
"Mana?" tanyaku spontan bila telefon dijawab.
"Bagilah salam duluuu" kata Abu. Lagi satu bercakap dengan Abu ni, kena tahan sikit. Sebab dia cakap direct. Atan pun sama. Tapi kalau dari Atan, bunyinya macam lembut dan bersopan. Tapi kalau ayat yang sama keluar dari mulut Abu, nak kusiatsiattt jer mulut mamat ni. Prejudisma cuba mengambil alih.
"Assalamualaikummm.." salamku macam budak tadika yang boring. Belum sempat aku habiskan salamku, Abu menyampuk sambil menyanyi lagu Rabbani:
"..sallamm sejahteraa..aa..kepaada annda semuuaaa, mogaa sejahteraaaaa.." nyanyi Abu sambil cuba memimik suara arwah Ustaz Rabbani. Walaupun dalam telefon, aku boleh dengar bunyi orang menyampuk kat belakang dengan menyambung dan menyanyikan lagu yang sama. Aku pasti itu suara si Atan-yang-mengikut-ajer itu. Abu pulak cuba low key kan suaranya kononkonon dia bass dan Atan treble dalam sebuah band akapela.

Aku suka album pertama band ni...Influential betul..
"Abang karkun ajak korang keluar 3 hari, besok. Korang nak ikut, tak?" aku terus jer, ke markah. Aku tak pasti Abu dengan Atan ni dengar ke idak sebab diorang masih menyanyi (siap Atan tengah tarik part korus, lagi) dan aku pasti diorang tengah loudspeakerkan handphone diorang kat belah sana. Prepaid aku nak habis dah, ni. Kang nak tipon mak lagi, mintak maaf dan izin nak keluar 3H. Atan ngan Abu dok terpekik lagi, nyanyi lagu Rabbani.
"Abang karkun ajak korang keluar 3 hari, besok. Korang nak ikut, tak?" aku ulang sekali lagi. Rilek. Buat suara boring. Diorang terus layan menyanyi lagi. Darah aku mula menggelegak. Ni, kalau kat depan aku, ni, aku tarik telinga sekor-sekor ni. By this time, Abu pulak tarik part outro yang last tu:
"..deengan kaseeeh sayyanggggg..." terdengar suaranya...Terbayang mukanya sambil memejamkan mata dan menggoyang-goyangkan dagunya nak bagi bunyi "...sayanggg" tu tarannum sikit macam dalam azan. Aku hilang sabar...


"Ash hadu allaa ila ha illallah. Wa ash hadu anna muhammadar rasul lullah. Tiada tuuuhann, selaaaeen Allah. Nabi Muhammad, pesuuuruh Allah" nyanyiku pula sambil menggoyang-goyangkan kepalaku macam mangkuk dalam video orang dirasuk setan satu masa dulu...

Kedengaran Atan dengan Abu ketawa dalam handphone... Misi aku berjaya.

No comments:

Lain-lain cerita berkaitan:

Related Posts with Thumbnails