Friday, August 27, 2010

Interview dengan Wali (Jangan TOGO!)

Pada hari tu, aku yang khidmat. Memang perangai aku, sebelum aku menyerahkan tugas sebagai orang khidmat kepada orang lain pada esoknya, aku akan sental periuk belanga, kuali, dapur, lantai, siling dan segalagala yang berkaitan bagi memudahkan orang khidmat esok. Dan akibatnya, pada malam tu, aku tidur lambat. Tahapa magicnya, si Atan dengan Abu yang sebelum ni memang kelawar pun boleh terzzzzz awal pada malam tu. Maka tinggalah aku seorang. Bila dah setel semua, aku mengambil wudhu, menghabiskan amalan infradi ku, dan terus landing di tempat tidur. Konon-konon jeles tengok member lain yang dah terlebih awal dalam persiapan nak bangun tahadjud malam ni. Bangun tahadjud memang digalakkan masa kitorang keluar 3Hari. Itulah pelengkap kepada semua usaha yang kita dah buat pada siang hari. Waktu siang, kita buat marketing kat manusia. Waktu malam, kita hantar report kat boss.
Tak lama rasanya sebelum aku blackout. Aku tersedar semula sebab aku mimpi macam aku jatuh katil, padahal aku tidur kat atas lantai marmar masjid. Aku menoleh ke jam dinding. Baru pukul 1pagi. Aku membetulkan posisiku untuk berjuang ke level 2. Baru aku nak terlena, aku perasan bunyi macam orang tersedu. Macam tarik hingus. Setau aku, takde yang selsema dalam jemaah kali ni. Ni mesti dah ada yang bangun tahadjud, ni. Aku meng-usha tubuh para jemaah yang tidur di sekeliling untuk mengenalpasti siapa yang tiada. Ohhh..Brader bus stand...huaaarrghh. Nguap. Mataku berair. Aku tersengguk. Ngantuk. Eh? Brader bus stand? Inilah peluang yang aku nanti-nanti kan! Aku mencapai handphone aku dan bingkas bangun sambil menggosok-gosok taik mata.


Diam-diam aku meneliti kedudukan brader. Susah nak cari sebab lampu dah padam dan aku tak familiar dengan masjid ni. Besar benar. Sampai di satu sudut, aku terlihat ada sekujur tubuh sedang duduk tahiyat akhir kat tepi rak Al-Quran. Aku injit-injit mendekati orang itu. Itu mesti brader bus stand. Aku nak dengar apa yang dia doa kat Allah. Lama jugak aku dok memfokuskan tenaga dalamku pada kawasan telinga sampai nak tercirit rasanya, tapi masih tak berapa jelas lagi suara brader bus stand. Aku takleh dekat-dekat sangat sebab dia tu boleh baca pikiran orang. Aku cuba meng-usha dia pula.

Kelihatan beliau sedang duduk antara dua tahiyat sambil kedua tangannya memegang kepala lututnya. Beliau tertunduk. Macam berhajat nampaknya. Dengan perlahan dan sopan, beliau mengangkat kedua tangannya terbuka luas umpama nak berdoa. Tangan itu diangkat separas bahunya. Beliau kelihatan hendak memulakan doanya sambil tertunduk, macam orang bersalah mengadap hakim. Tak sampai seminit, kedua tangannya dijatuhkan semula. Jatuhnya bagaikan kejatuhan kehampaan. Aku berkerut. Tibatiba, aku menguap. Huaaaarrrghh. Air mataku berlinangan.


Kemudian beliau cuba mengangkat tangannya lagi. Terketar-ketar tangannya dan kemudian jatuh semula ke sisinya. Beliau kelihatan seperti hampa. Kelihatan dia umpama menangis teresak-esak. Walaupun dalam cahaya gelap, kulihat air matanya yang mengalir jatuh itu bersinar-sinar. Lagi lama aku tenung, makin jelas pulak sinaran air mata brader. Eh? Macam menyala laaa air mata diaaa...Hilang mengantuk ku. Aku tenung lagi betul-betul, apa yang aku nampak. Betulla, air mata brader telah jatuh ke lantai dan menjadi mutiara dan bertaburan di sekeliling sejadahnya. Beliau memekapkan kedua tangannya ke mukanya, menahan kesedihan. Aku dah tak pedulik sangat apa yang sedihnya si brader ni. Aku dok ushar mutiaraaa tu ajer. Satu, dua, tiga...Eh? Banyak tu...Otakku ligat memikirkan cara nak dapatkan mutiara tu. Mesti keramat punya, ni. Boleh rendam dan jual airnya sebagai ubat kuat lelaki. Boleh franchise. Boleh MLM dan edar flyers taruk kat wiper kereta orang ramai.


Tengah aku dok tercangkung-cangkung meng-usha mutiara-mutiara yang glow in the dark di sekeliling brader bus stand tu, mulutku ditekap dan telingaku dipulas. Aku mengeraskan badanku dan kelihatan abang karkun membuat isyarat syyy padaku. Kantoi. Dia menarik telingaku ke ruang legar masjid, tempat jemaah tidur. Dia duduk kat tempat dia, aku terus ke tempat aku. Dia usha aku lagi sambil buat isyarat syyy sambil membuntangkan matanya. Aku sengih. Huuaarrrgghh. Nguap. Tah camana, aku taruk kepala jer, terus KO.

Besok paginya, aku dikejutkan dengan pulasan telinga lagi oleh abang karkun sebab bilal dah azan Subuh. Blank-blank aku bangun dan mengemaskan barang-barangku. Masa sarapan, aku usha-usha brader bus stand. Bila kami bertentang mata, aku sengih kat dia dan angkat-angkat kening kat dia. Lantas dia mengutip sebiji batu kecil dan menjentik batu itu ke arahku. Kena kat tengah dahiku. Bila batu tu jatuh ke lantai, ia rupanya adalah sebijik mutiara. Aku mengutip mutiara itu dan memandang brader bus stand dan dia berkata:

"Asalnya hanyalah debu di lautan. Tapi bila diperap, dipupuk dan diletak dalam suasana yang betul, ia akan keluar jadi seperti ini atau lebih indah lagi. Berusahalah. Tapi mutiara itu, bukanlah maksudnya" bisik hatiku. Perggghhh! Tahap telepati, laaa lu braderrrr. Adehdehdeh! Telingaku dipulas lagi. Aku tersenyum. Sebab aku dah paham, dan huaaarrrrghhh...ngantuk lagi, niiii....
Huaarrgghh..

No comments:

Lain-lain cerita berkaitan:

Related Posts with Thumbnails