Wednesday, July 21, 2010

Steve Jobs dengan Bill Gates 2

Jobs memang terkenal dengan kepala gilanya. Cerita bermula dengan impian Jobs dengan satu mesin yang memudahkan sistem cashier dan simpanan data. Masa tu, rekod tentang perniagaan, perbankan, semua pakai hardcopy. Kertas bertimbun-timbun. Jobs dah nampak demand untuk satu mesin yang memudahkan semua ni. Dia ambik kalkulator-kalkulator transistor lama, dia combine-combine dan buat satu mesin. Itulah komputer primitif pertama. Manusia yang pada masa tu, benda paling canggih ialah televisyen transistor dengan mesin kalkulator siap dengan keluar resit, ternganga-nganga melihat komputer. Jobs cuba cari sponsor untuk membolehkan dia buat benda ni lagi gempak lagi. Tapi orang dahla tak paham apa kebendanya komputer tu, ni nak melabur pulak. Puas Jobs merayau-rayau cari orang nak biaya projek dia. Last-last ada satu kompeni hamprak, yang takde kena mengena dengan industri teknologi yang sponsor. Dua ratus ke apa dia kasi kat Jobs. Jobs punyala happy. Dia rancang dan dia perbaiki idea dia dan keluarlah komputer rasmi pertama. Cam mesin kashier jer rupa dia. Cam mesin pembancuh kopi pun ye gak.

Setelah beberapa lama, idea komputer Jobs ni makin diterima pakai. Sebab orang berniaga perlukan data untuk pengurusan dan marketing. Dan by this time, Jobs dah dapat asingkan idea komputer ni kepada software dan hardware. Dipendekkan cerita, kita fastforward terus ke komputer zaman command prompt. Alaa, yang monitor monochrome hijau tu. Yang kena pakai DOS disket floppy tu. Masa ni, Jobs dah ada sorang kawan. Masuklah mamat nerd kita ni; Bill Gates.

Bill Gates ni, kepala hotak dia memang bisnes. Tapi dia bukan kreator. Dia innovator. Jobs ni yang kapla. Tapi Gates terrer bab bisnes. Dia yang keluarkan idea untuk pasarkan komputer dengan operating system dalam bentuk disket. Bisnes diorang meletup. Revolusi lagi. Gates gila bayang. Jobs pulak, kepala dia makin ligat pikir camana nak gempakkan lagi. Dia tercerita pasal idea pasal dunia komputer tanpa DOS dan nak masuk program, main klik-klik ikon jer kepada Gates. Gates dengarrr jer. Apahal mamat Jobs ni? Dia kata komputer ni software ngan hardware. Aku software, dia hardware. Pastu cakap dunia tanpa OS pulak. Dunia tanpa aku,laaa. Bisik setan kepada Bill Gates. Gates simpan konspirasi, plan pepehal kalau dunia akan mengetepikan OS. Dunia mengetepikan dia. Apa dia nak makan? Gates selalu diganggu paranoia dan dia akan ikut cakap paranoia dia. Ada jugak paranoia tu yang baik, so dia akan dermakan duit dia. Dapat lak bini dia pun jenis sama gak. Nak dijadikan cerita, Jobs dengan Gates ni gaduh. Pasal tertinggal kunci ke, pasal awek, aku pun dah tak ingat. Tapi akibatnya, Gates dan Jobs berpisah.

Gates meneruskan bisnes OS nya. Dia merealisasikan idea Jobs yang dia dengar haritu. Keluarlah Windows 3.0. Meletup gila la bisnes Gates. Lepas tu perbaharukan Windows. Pastu update windows. Pastu tukar grafik. Tu jer lah.

Sementara tu, Jobs yang tak reti berniaga sekadar bekerja sebagai designer jer dalam kompeni yang dia sendiri tubuhkan. Last-last, tahapebendantah yang silap, Jobs kena kick dari kompeni tu dek shareholder. Dia bla. Dia tubuhkan kompeni dia sendiri dan pulun sehingga membuatkan kompeni lamanya terpaksa membeli kompeni barunya untuk menghapuskan saingan. Senang cerita, kepala dia la yang nak keluarkan apps timbang air kat iphone tu. hehehe. kena tipu. Tapi inilah Jobs. Dia dengan dunia dia yang menarik tu. Absorbed dalam experiment dengan benda elektronik dalam memperkayakan hidup ini. Tapi orang luar nampak dia macam failure jer by the end of the day. Orang akan tetap beli Bill Gates. Well, dah termakan umpan Gates sebenarnya. Tapi masih belum terlambat..Ehehe.

Tapi manusia semakin memahami orang seperti Jobs atau underground atau Marilyn Manson atau scene commolot di filem MELAYU atau scene orang tua kartun, gomol-gomol muka kat tetek wanita dalam rancangan kartun kanak-kanak, jadi, orang absorbed atau genius macam Jobs semakin mendapat perhatian dikalangan masyarakat manusia yang boring yang sentiasa tercari-cari pembaharuan.

Sampai sekarang, Jobs tak henti-henti dari menghasilkan benda teknologi baru yang revolusionari. Jobs ni tahap wali la.
Sementara Gates pulak, dok stuck dengan idea yang Jobs keluarkan berapa dekad yang lepas. Stuck dalam paranoianya. Lepas sibuk mengganggu hidup kita dengan kelemahan dari segi CPU utilization, dia dah berani nak check-check komputer kita pakai OS apa pulak.

No comments:

Lain-lain cerita berkaitan:

Related Posts with Thumbnails