Monday, July 19, 2010

Mencari Wali

Hahaha. Aku nampak ada sorang tu pakai nick "ideologi wali". Aku tak pernah kenal secara peribadi akan mamat itu, tapi aku tertarik dengan nickname dia. Ideologi wali. Hahaha. Lawak.

Penyakit koman di kalangan lelaki Melayu: tertarik kepada konsep wali. Suka kepada makam tajirid. Nak berkenalan dengan orang bermakam sedemikian. Sebab ada kabel. Boley mintak macam-macam. Hehehe. Sekadar nak makan jerr, maa. Anakbini dan orang miskin, maaa. Bukan nak sakiti orang ke apa. Hehehe. Kan tuhan tu kaya?

Pemalas sebenarnya. Tadah tangan jer, batu bergerak. Tiup jer, pagar tumbang. Kenyit jer, awek seksi depan tu akan datang dan bagi no handphone macam dalam iklan pewangi tu.

Kat sini aku akan bagi guideline camana nak cari wali. Kenapa nak cari wali? Sebab kita nak tanya soalan ghaib. Soalan pasal keadaan sekarang. Lepas ni nak buat apa? Aku OK ke, tak ni? Masuk kiri ke kanan? Cam kiriiii jer ni? Aku taknak dah mati baru tau. Kalau betul mati tu bungkus, masuk tanah, takpe. Dibuatnya betulbetul jumpa MungkarNangkir kang, tak ke cuak dibuatnya, nak menempuh perjalanan yang selamalamalamalamalamalamalamalamalamalamanya tu?
Soalan lain kau buleh tanya dengan cikgu agama kau tu.

Camana nak cari wali? Mula-mula, kau kena usha dia dulu. Camana cara dia layan orang lain. Adakah dia ni gila glamer? Camana cara dia makan? Ada tak nampak tanda-tanda sunnah pada diri dan perbuatan dia? Apakah nilai amalan fardhu pada dia? Kalau kau amal dengan istiqomah ilmu agama Islam tahap darjah 3, kau pasti mudah mengenali seorang wali. Kalau kau istiqomah solat fardhu berjemaah takbiratul 'ula sejak dari akil baligh sampai saat kau membaca blog ni, silap-silap kaula wali. Tapi wali takkan ada rasa perasan. Dia takkan perasan. Hahaha. Dia sentiasa rasa macam sebijik batu kelikir yang kerdil jer semasa dengan kebenaran, tapi macam ibu harimau bengis yang anaknya dipisahkan dari putingnya masa sedang menyusu, semasa berdepan dengan kejahatan. Hahaha. Tak macam kau. Kau bukan wali. Hahaha. Jangan perasannn.

Lepas tu kau kena test dengan tanya dia soalan ghaib. Kau jangan buat lawak dengan nak try test ilmu agama dia. Atau nak tanya apa yang kau makan sebentar tadi. Atau nak celen mata dengan dia. In fact, masa dengan seorang wali yang tulen, kau tak perasan pun akan kewaliannya melainkan sebab orang dok mengadap dia jer ramai-ramai pada saat kau celen mata dengan dia tu. Kalau tak, kau ingat dia hanyalah sebahagian dari background.
Kau kena tengok reaksi orang lain masa wali kita ni menjawab soalan mereka. Reaksi dan jawapan tok wali juga perlu diambil kira samada menepati syarak atau tidak. Sorang-sorang tanya. Banyak data yang kau perolehi. Kau dok jauh-jauh sikit. Lagi banyak data yang kau dapat. Lagi bagus perspektif kau...Hahaha
Kau rasa rilek jer dan bila turn kau, kalau kau ada apa-apa nak tanya, kau cuma dapat berselawat atau bertasbih atau kau hanya terdiam tersipu-sipu cam orang bodoh. Kalau kau tak mengalami jugak semua yang di atas, aku sarankan agar kau berenti baca blog ni dan pergi ambik wudhu' ke mandi wajib ke dan solat taubat. Dengan aku ler sekali...Dah hitam benar dah tu..Kah kah Kah. Anyway...

Magic biasanya berlaku spontan jer. Masa kau nak tanya soalan tu, dia akan cakap sesuatu yang nampak macam dia dah tau apa kau nak tanya. Jangan terpedaya. Dia hanya nak alihkan topik kau. Kau kena sedar dengan kesedaran kau. Kau kena tenung mata dia, terus ke benak hatinya. Kau terus jer tanya sapa nama kau yang sebenar dengan series.

Kalau kau bernasib baik, kau akan jumpa wali. Kalau tidak, kau akan dianggap sebagai wali. Dan diketawakan. Hahaha.

Marilah kita ambil sejenak untuk berselawat ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W serta kepada ahli keluarganya, para sahabat dan pengikut yang turut serta dalam perjuangan ini. Maha Suci Allah dari apa yang kita perkatakan tentang DiriNya.

No comments:

Lain-lain cerita berkaitan:

Related Posts with Thumbnails