Monday, July 19, 2010

Interview dengan wali

Bas yang aku tunggu terlepas lagi. Alamat lambat lagi la aku harini. Aku pasrah. Aku terus duduk di bangku, letakkan beg dan menyalakan sebatang rokok. Baru aku perasan, kat sebelah belakang bus stand, belakang signboard, ada orang tengah dok mencangkung. Aku pikir, what the heck, next bus pun lagi 15minit. Lepak dengan brader ni pun OK gak. Aku ke belakang. Beg tinggal depan.

Belum sempat aku bagi salam, dia dah bagi salam dulu.
"Assalamualaikumm" sebut brader tu. Kelihatan seorang lelaki dalam 50-an, berketayap lusuh, berjean hitam dan bertshirt bundle, sedang mencangkung memerhatikan gaung di belakang bus stand. Muka redupp jer. Tahapabenda yang dibuatnya kat belakang ni nyangkung sorang-sorang.
"Wa'alaikumussalam" Jawabku pendek. Aku senyum. Dia balas senyumanku. Aku dok mencangkung kat sebelah dia.
"Abang buat apa ni?"
"Tengah nyangkung" senyumnya.
"Yelah. Kat bus stand ni." aku buat muka toya. Kasi mesra sikit.
"Tengah tunggu bas".
"Abang nakgi mana?"
"Ntah. Tengokla bas tu bawak kita ke mana. Hajat memang nak ke tempat berhajat" senyumnya lagi.

Brader ni, saiko ni. Ntah-ntah matpit. Kanlehcayer. Tengah stim kot..? Takper. Layan lagi...
"Bas dah banyak kali datang, tapi saya yang tak berani nak naik. Cepat benar pulak sampai destinasi kang" kata brader tu tibatiba. Aku menyedut dalam rokok ku. Power plak isap rokok sambil memandang gaung ni. Brader ni taklah sesaiko yang aku sangkakan.
"Abang takde duit ke?" aku bergurau. Brader tu tersenyum. Bunyi lori hantu yang lalulalang depan bus stand mengganggu perbualan kami yang dalam mode senyap tadi. Aku terus melayan rokokku. Dah dua hari berturut-turut aku datang lambat pegi keja. Dah 3 kali aku tukar kerja dalam jangka masa dua bulan ni. Apa nak jadi ntah dengan aku ni. Duit tak pernahnya cukup. Ada jer benda nak dibayar.

"Tau pun." kata brader tu tibatiba lagi.
"Tau apa?"
"Jawapan kenapa ada duit ke takde"
"hah?" Brader ni boleh baca pikiran aku ke?

"Taklah" kata brader tu lagi. Dia bingkas bangun.
"Assalamualaikummm. Jumpa lagi. Bas saya dah sampai" kata brader tu. Aku yang dok melayang dalam kata-kata dia sebentar tadi, hanya merenung dalam ke arah gaung. Aku pikir betul la. Aku dok bazir masa mengejar duit. Bukannya aku taktau dunia akan lari dari kita sekuat kita mengejarnya. Aku kena betulkan niatku. Aku dah paham. Aku toleh ke arah brader tadi. Dia dah hilang. Kat depan kot? Aku ke depan. Brader dah hilang. Aisehhh..

Eh? Mana beg aku?
Mesti brader tadi dah terambik. Tapi takkan kot?


Dari kejauhan, aku tedengar ada orang menjerit: "Beg kau ngan akuuuuuu"
Aku kaget. Nak tergelak pun ader.

*remark: perbualan original berlaku dalam dialek Negeri Sembilan, daerah Rembau. Tapi aku translate ke bahasa standard supaya memudahkan korang memahaminya. Aku biol dok translate benda ni, takpe. Asalkan korang paham. Cheiiii...

No comments:

Lain-lain cerita berkaitan:

Related Posts with Thumbnails