Thursday, July 29, 2010

Kisah Para Wali (Dzun Nun dengan seorang murid yang soleh)

Zun Nun mempunyai seorang murid yang telah bersuluk selama 40 kali dan setiap kali suluk selama 40 hari. 40 kali dia telah berdiri di Padang Arafah dan selama 40 tahun dia telah mengekang hawa nafsunya. Suatu hari, muridnya datang menemui Zun Nun dan berkata:
"Semua telah kulakukan. Tetapi semua susah payahku tidak dipandang oleh-Nya sedikitpun. Dia tidak mempedulikan dan tidak mahu menunjukkan keghaiban-keghaiban Nya kepada ku. Semua itu kukatakan bukan untuk memuji diriku sendiri, tetapi semata-mata menyatakan hal yang sebenarnya. Aku telah melakukan segala yang dapat dilakukan oleh diriku yang malang ini. Aku tidak mengeluh kepada Allah.

Aku hanya menyatakan hal yang sebenarnya bahawa aku telah mengabdikan jiwa ragaku untuk berbakti kepada Nya. Aku hanya menyampaikan kisah sedih dari nasibku yang malang ini. Semua itu kuceritakan bukan kerana hatiku telah jemu untuk beribadah kepada Allah. Aku khuatir jika masamasa yang akan datang aku mengalami hal yang sama. Seumur hidupku sentiasa berharap, namun tidak ada jawapan. Sangat berat bagiku untuk lebih lama menanggungnya. Kerana engkau adalah penasihat bagi orang-orang yang sedang berduka dan penasihat tertinggi bagi orang-orang soleh, sembuhkanlah dukacitaku ini"

"Malam ini makanlah sepuas hatimu," kata Zun Nun.
"Tinggalkanlah solat Isya' dan tidurlah dengan nyenyak sepanjang malam. Dengan demikian jika Allah yang selama ini tidak memperlihatkan diri Nya dengan kebajikan, maka setidak-tidaknya Dia akan memperlihatkan diri Nya dengan penyesalan terhadapmu. Jika selama ini Dia tidak mahu memandangmu dengan kasih sayang maka Dia kan memandangmu dengan kemurkaan"

Murid itupun pergi dan pada malam itu dia makan dengan sepuas-puasnya. Tetapi untuk meninggalkan solat Isya' terasa berat di hatinya. Dia tetap melakukan solat dan setelah itu dia pun tidur. Malam itu dia bermimpi bertemu dengan Nabi SAW dan berkata kepadanya:

"Allah telah mengucapkan salam kepadamu. Dia berkata:"Hanya seorang yang malang yang lemah serta bukan manusia sejatilah yang datang kepada-Ku dan cepat merasa jemu. Punca permasalahan adalah hidup lurus tanpa keluhan" Allah Yang Maha Besar menyatakan:"Telah Kuberikan kepadamu 40 tahun keinginan beribadah kepada Ku dan Aku jamin engkau akan mendapat segala yang engkau harapkan dan memenuhi segala keinginanmu itu. Tetapi sampaikan salam Ku kepada Zun Nun, manusia yang buruk akhlaknya dan suka berpura-pura. Katakanlah kepadanya, wahai manusia pendusta, yang suka berpura-pura, jika tidak Aku bukakan keaibanmu kepada seluruh penduduk kota, maka Aku bukanlah Tuhanmu. Ingat, janganlah engkau sesatkan kekasih-kekasih yang malang dan janganlah engkau jauhkan mereka dari Ku"

Murid itu terjaga dari tidurnya lalu menangis. Kemudian dia pergi kepada Zun Nun dan menceritakan segala yang dilihat dan didengarnya dalam mimpi itu. Ketika Zun Nun mendengar kata-kata Tuhan memberi salam dan menyatakan dia adalah pendusta yang suka berpura-pura, ia pun berguling-guling kegirangan dan menangis kebahagiaan.

No comments:

Lain-lain cerita berkaitan:

Related Posts with Thumbnails