Tuesday, July 27, 2010

Interview dengan wali (9)

Kat bengkel, kami dihidangkan dengan secawan kopi panas tiap seorang. Abang mekanik tengah baring kat bawah keta. Brader dok menyangkung kat sebelah mekanik dengan muka yang berminat.
"Susah tak tukar kabel tu?" tanya brader.
"Takde arr susah ngat.." jawab mekanik dari bawah keta.
"...semalam masa dia putus, abang aderr perasan aper-aper jatuh kat? bunyi 'kelengkang', ke?" sambung mekanik tu lagi.
"Tak perasan, la dik. Tengah jem masa tu, hujan laktu. Sedar-sedar, tekan pedal klac rasa ringan, jer" jawab brader. Aku menghirup kopiko. Kalau kopi Radix, syok gak ni. Ahh. Alhamdulillah ader orang nak kasi air panas. Ni nak mintak lebih lebih pulak. Bisik hatiku. Brader bus stand menoleh ke arahku dan tersenyum.

"Ada bracket yang pegang cable ni dah jatuh agaknya. Nak kena ada ni bang, baru boleh sambung" kata mekanik tu.
"oklaa dik. Adik repair dan ganti jer. Asalkan keta boleh berjalan balik" jawab brader. Dia meraba-raba poketnya. Aku meraba-raba poketku. Soal duit tak pernah pulak jadi isu masa kami keluar mana-mana. Tak pernah terpikir pulak nak bawak duit lebih ke. Hehehe. Mana ada lebih. Mana ADA, pun?

"Takpe, aku adaaa.." kata brader perlahan. Aku mengangguk. Aku memerhatikan kaki mekanik yang bergoyang-goyang cuba manouvre sepana kat bawah keta tu.
"Bang! ekzos abang ni ada pecah ni bang. Nak welding tak?" tanya mekanik tu setelah beberapa minit kami dalam kesunyian.
"Takpe-takpe" jawab brader. Aku tertunduk. Mesti tak cukup duit tu. Kesian. Aku pun tak dapat nak membantu sebab aku sendiri memerlukan bantuan. Biasa arr ni, orang dalam perjalanan. Duit, keperluan, sumer tak cukup. Takpe. Repair apa yang perlu dulu, kat rumah nantik, baru check apa lagi nak kena repair dan buat plan bila nak repair...

No comments:

Lain-lain cerita berkaitan:

Related Posts with Thumbnails