Tuesday, July 27, 2010

Interview dengan wali (7)

"Aisehhh...apsal lak ni, bang?" kata aku tibatiba. Keta berenti tengah jalan. Jalan jem. Mendakii laktu. Hujan lembat"
"Kabel clutch keta, putus" jawab brader bus stand selamber. Dia ushar-ushar pedal klac tu.
"Abih camner ni?" Aku jadi panik. Keta tengah highbeam-highbeam kat belakang tu. Bas ngan teksi pun dok hon-hon kat sebelah. Brader bust stand selamber jer memerhatikan puncak bangunan Pavillion dalam kehujanan itu. Dia memicit butang menyalakan lampu hazard. Berketik-ketak bunyi signal dikelipkan.

"Abang takleh doa-doa sembur-sembur apa-apa ke?" kataku mengharap. Brader usharr jer aku.
"Kau ambik tempat aku ni" brader keluar dari keta. Dia menghentikan sebuah motor yang tibatiba mencilok ke arahnya. Aku mengambilalih pilot seat. Brader pergi ke belakang keta, dan mula menolaknolak keta. Aku lepaskan handbrake. Klac rasa kosong jer. Aku memacu kereta ke tepi jalan, sambil brader yang kat luar, berbasah, menolak keta sambil menghentikan kenderaan dari sebelah kiri kami. Keta pun selamat di parking di tepi Starhill. Dalam hujanhujan pun orang ramai kat area ni. Tah manalah diorang ni pegi. Yang amoi. Yang Arab. Yang cam omputih pun ader. Aku kat sini, stuck dengan masalah keta ni. Dahlah nak kena hantar periuk belanga kat belakang ni, pastu pegi Markas, ambik jemaah balik. Ni kabel klac dah putus, camner dengan agenda aku, ni? Dunia rasa sempit. Tekak rasa kering.
Ahhh. Isap rokoklah duluuu..

No comments:

Lain-lain cerita berkaitan:

Related Posts with Thumbnails