Thursday, March 31, 2011

Atan dan Abu (Malaysia: Negara Kabel Bawah Meja)




Abu ialah kaum bumiputera kat Semenanjung ni. Dia ada degree. Tapi tu semua tak membantu. Kenapa? Sebab dia takde kabel


Masa dia lepas PMR, dia apply nak masuk MRSM. Dengar kabarnya, budak kampung miskin yang dapat keputusan cemerlang, senang masuk MRSM.  Sapa yang dapat masuk MRSM pulak, dengar ceritanya, mudah nak masuk UITM. Abu dapat masuk MRSM. Yang Abu tak puashati ialah, bila dia dah masuk MRSM, dia dapati berapa ramai anak Datuk dan orang kaya yang keputusan tahapa-hapa ntah dapat masuk MRSM jugak. Kengkawan dia yang tak cukup satu kredit jer, usahkan nak masuk, nak beli borang pun akak MARA tu ushar semacam.

Bukan kat MRSM ajer. Kat U lagi dahsyat. Melihat kengkawan flunk masa dua semester pertama itu dah biasa. Ada yang flunk sebab cinta, disko. Ada yang flunk sebab dadah dan seks. Abu OK. Cuma dia telah lihat bagaimana susahnya golongan orang sederhana atau miskin nak survive dan kekalkan kewarasan dalam dunia universiti yang itu duit, ini duit. Abu terpaksa bekerja sambilan nak tampung perbelanjaannya. Dalam kesusahannya itu, dia melihat saja anak-anak orang kaya yang flunk degree, downgrade ambik Diploma. Flunk Diploma, makbapak hantar gi kolej swasta. Flunk jugak lagi, makbapak diorang ambik diorang kerja dengan kompeni keluarga. Abu pula, walau seorang yang ber CGPA tiga, terpaksa bersabar dengan menjadi petani 2 tahun selepas graduasinya.



Abu ambik keputusan nak mulakan bisnes sendiri. Dia bukak kedai welding. Mula-mula Abu main kerja kecik. Setelah sekian lamanya, Abu nak cuba main kontrak kerajaan.

Nak dapatkan kontrak satu hal. Masa Abu bida secara lurus, tak pernahnya dapat. Dah turunkan harga, kasi hadiah bonus, offer timeline tahap bunian, pun tak dapat jugak. Last-last Abu ikut jalan belakang. Saja nak merasa duit kerajaan, katanya. Abu kena servis setiap orang daripada akak kerani, hinggalah kepada driver Pengarah. Ada yang nak kemah sebijik. Ada yang suruh buat sengkuap kat rumah mereka. Ada jugak yang nak duit atas angin jer. Walaupun Abu tak redha, tapi nakwat camner? Abu takde kabel.


Bila projek dah dapat pulak, nak buat progress claim, kena pau lagi. Dahlah duit nak rolling dah takde (sebab tulah nak buat claim), nak kena belanja sipemeriksa tu karaokelah, hantar duit kat anak dia lah. Segala masalah kewangan si pemeriksa tu dah jadi cam masalah Abu pulak. Sampaikan reban ayam mamat tu pun Abu terpaksa buatkan nak luluskan progress claimnya. Kalau tak, kang, budak-budak dia tak bergaji bulan tu. Tapi, claim tu dibayar lambat jugak. Dah nak lingkup dah kompeni Abu sebab lambat dapat payment dan budak budak lari. Abu tak mengeluh. Abu tak mengadu. Tapi dalam hati Abu, dia simpan dendam yang teramat sangat.

Abu berdendam dengan MARA yang buat pemilihan kemasukan pelajar ke MRSM. Abu berdendam dengan pihak pengajian tinggi yang mengenakan harga yang sangat mahal untuk orang dapatkan ilmu nak bantu negara. Abu berdendam dengan penjawat awam yang mengambil peluang ke atasnya dan kontraktor-kontraktor lain yang senasib dengannya. Memang dendam Abu tu bodoh. Memang sifat berdendam itu satu sifat yang bodoh. Tapi, bolehkan kita salahkan Abu yang hanyalah seorang yang menuruti?


Pengajaran dari cerita si Abu ini ialah: PM dan parti politik, mereka datang dan pergi. Polisi pendidikan, pembangunan atau apa saja, memang bergantung kepada mereka. Tapi penjawat awam yang dok dalam kerajaan tu, tocang mereka tersangatlah panjang. Dahlah mereka tutup jalan orang muda ke dalam kerajaan, pendapat baru pula tak pernahnya nak dengar. 


Transformasi kerajaan takkan berjaya andai papan pemuka yang mengadap rakyat itu masih lagi macam cibai.
Transformasi kerajaan takkan berjaya jika penyelesaian adalah taktikal dan bukan penambah-baikan proses.



Orang akan tetap kata kerajaan sial bila penjawat awam berperangai cam sial.
Orang akan tetap kata kerajaan mangkuk bila penjawat awam sibuk nak abiskan peruntukan pejabat setiap hujung tahun.
Orang akan tetap kata kerajaan cibai bila penjawat awam, memikirkan apa yang senang baginya daripada memikirkan nak memudahkan pelanggannya.


Cabut ajer piagam pelanggan yang korang tampal kat dinding tu.
Buang ajer gambar-gambar pemuka negara kat dinding tu andai ia tak menimbulkan rasa amanah.
Pijakkan ajer Khat "Bismillah" tu kalau bila bercakap dengan pakcik india estet yang tak reti menulis tu macam bercakap dengan orang Jepun yang rogol mak dia.

by Abu 

No comments:

Lain-lain cerita berkaitan:

Related Posts with Thumbnails