Wednesday, February 9, 2011

Supernatural malam tadi...


Kali terakhir satu video berjaya buatkan air mata aku mengalir adalah masa cerita The Pursuit of Happyness lakonan Will Smith. Cerita Supernatural malam tadi sekali lagi. Aku mula terasa sebaknya masa Famine baca isi hati Dean. Dan aku nyaris kantoi masa part akhir yang Dean mintak bantuan dari tuhan.

Dalam hati Dean ada kekecewaan yang teramat sangat. Dia telah diberitahu bahawa tuhan dah tak pedulikan keadaan dunia yang dah semakin huru-hara malahan membiarkan lagi puak malaikat mempercepatkan kiamat sebab dunia dah dipenuhi oleh kejahatan manusia. Dean juga telah diberitahu bahawa dia ditakdirkan akan membunuh Sam satu hari nantik masa Iblis menguasai tubuh Sam. Samlah satu-satunya keluarga yang dia ada selepas kematian bapanya dan kemurungan Bobby (mentornya). Bahkan, Dean dan Sam terus menjadi buruan pihak malaikat dan setan dan ini menyulitkan keadaan di mana mereka ni kerjanya adalah pemburu setan.

Semua keadaan menunjukkan seolah-olah Dean memang takde chan akan selamat. Kalau dia selamat pun, keselamatannya hanya dapat diperolehi setelah dia membunuh Sam. Dan dia tak setuju dengan takdirnya itu. Sebab tulah seboleh-bolehnya Dean taknak Sam gunakan power hitamnya walaupun power itu membantu juga, macam dalam kes malam tadi. Dia taknak Iblis mudah masuk jika Sam selalu gunakan powernya itu.

Namun itu tak menghalang Dean dari terus berusaha. Dan itulah kekuatan cerita ni yang aku suka. Ia mengagungkan ciri 'harapan' yang menjadi tunjang kepada segala apa yang memotivasikan manusia untuk terus berjuang dalam kepalatan hidup ini. Dean takde majik macam Sam.

Cuma katakata Famine, serta apa yang dah Sam lakukan malam tadi telah buatkan Dean goyah. Sungguhpun Dean bukanlah seorang yang beriman kepada tuhan (dalam cerita ni, tuhan dah fedap dan pergi bercuti setelah menetapkan takdir dunia ke arah kiamat), Dean akhirnya kalah juga dan berdoa agar tuhan membantunya. Sebab dalam kes Supernatural season kalini, memang dah takkan ada sapa lagi yang boleh bantu mereka selain tuhan. Castiel pun nampak makin hari makin lawak (Castiel ingatkan aku kepada cerita Harut Marut).

Perjuangan Dean yang nampak seolah-olah semuanya menunjukkan kekalahan itu aku simbolikkan kepada keadaan para pejuang Islam di akhir zaman ini. Pejuang Islam yang sebenar takkan memerangi orang yang jahil. Masalahnya, mereka yang jahil inilah yang banyak direkrut oleh Iblis dan menjadi satu kesedihan untuk melihat mereka yang jahil itu mati tanpa iman dan mendapat kesengsaraan selama-lamanya di neraka. Pejuang sebenar Islam ialah menyelamatkan manusia dari murka Allah (yakni neraka). Bukan dari genggaman pemerintah yang zalim. Atau dari genggaman missionaries yang sebenarnya juga jahil. Tapi macamana nak membalas balingan batu penduduk Thaif dengan doa yang baik? Macamana nak berdiam diri bila masa sujud depan Kaabah, kita dilambakkan dengan perut unta? Semua ini memerlukan kesabaran dan kesabaran itu sebenarnya boleh dicapai melalui latihan yang istiqomah.

Setakat hari ini, aku sering kantoi dengan ujian kesabaran. Tang sabar menahan nafsu satu hal. Part yang aku selalu kantoi adalah part sabar menahan ujian. Aku kantoi dengan bala. Dapat lak jika ia melibatkan orang yang aku sayang (nilai Sam kepada Dean). Cuma bezanya ialah, Dean masih kuat dan aku;






...aku betul-betul perlukan bantuan...


Ya Allah, Ampunilah daku dan terimalah daku kembali...


Aku mahu 'bekerja' semula...

3 comments:

Pena Marhaen said...

kadang-kadang aku pun blur dengan jalan cerita supernatural ni..tapi lama-lama best plak layan..hehe

Dark Half said...

Supernatural walaupun mengarut tapi mesej2 dlm cter ni kalau direflect kepada kehidupan akhir zaman cam skrg, memang rasa sangat terkesan

manusia yg tak mengaku kewujudan Tuhan (Allah) akan kembali meminta belas kasihanNya bila tiba saat cam Dean lalui skrg

Ka-Ching said...

aku setuju dengan ayat ko Dark.

kalau mse mula2 citer ni ditayangkan jalan citer ni biase je mcm citer antu omputih yg lain tp makin lama makin berat plak jalan citernye..makin 'real' hehehe~

Scuba..aku rase mcm nak meng kepochikan diri...

Lain-lain cerita berkaitan:

Related Posts with Thumbnails