Wednesday, February 9, 2011

"Mintalah, Nescaya akan Ku Perkenankan..."




Aku teringat satu kisah di mana seorang lelaki kurus berpakaian compang-camping laksana pengemis dengan taat melakukan tawaf disekeliling Kaabah. Bila dah lengkap 7 pusingan, beliau akan berhenti di sekitar Hajarul Aswad dan memandang kepada secebis kertas di tangannya. Kemudian beliau berdoa dan melakukan tawaf lagi. Pada round yang keberapa ntah, beliau tersembam dan terus menemui ajalnya. Orang mengangkat mayatnya keluar dari kawasan masjid tapi seseorang telah terbaca cebisan kertas itu dan di dalamnya tertulis:

"Mintalah, nescaya Allah akan memakbulkannya"

Rupa-rupanya pengemis itu berdoa meminta sedikit makanan untuk keluarganya dan berharap agar tawaf yang dilakukannya akan disukai oleh Allah justeru memakbulkan doanya. Namun beliau pergi dulu sebelum sempat membawa apa-apa makanan untuk keluarganya....


Allah Memang Maha Kuasa, tuan-tuan dan puan-puan. Tapi dunia ini adalah Darul Asbab. Takde orang dalam dunia ni yang dapat Manna Wasalwa atau tumbuhan hidup tanpa matahari. Yang sedihnya, kita yang dah tahu semua ini, langsung tak teringin nak jadi asbab kepada turunnya rahmat Allah ke seluruh alam. Takdelah yang berazam nak jadikan maksud hidupnya untuk berkhidmat dan mengongsikan segala kebaikan yang Allah dah berikan pada mereka (yakni iman) kepada yang memerlukan.

Apatah lagi nak mendermakan harta atau masa. Balik-balik geleng kepala pada budak mintak sedekah. Balik-balik hantar spy Jakim follow budakbudak Tahfiz yang 'berlatih skil keusahawanan' tu balik ke madrasah.

Maka, marilah kita menjadikan diri kita ini sebagai asbab agar lebih ramai lagi manusia dalam dunia ini yang ingat kembali bahawa Allah Maha Mendengar dan Allah perkenankan doa mereka yang meminta-minta pada Nya...

2 comments:

± said...

sori off topic, abg Ali apa cter?harap2 keadaan bertambah baik

Irwan said...

dia ikut brader dengan abang karkun misi rahsia...tak balikbalik lagi...


aku dah mati idea dah ni...

Lain-lain cerita berkaitan:

Related Posts with Thumbnails