Friday, January 21, 2011

Bertuahnya umat akhir zaman


Kau tahu aku sedang cakap dengan kau.

Kau tanya jika Allah itu ada, kenapa Dia pilih untuk ghaib? Kau cakap berdakwah itu hanya untuk orang yang layak saja?

Pernahkah kau terfikir betapa bertuahnya kau sebagai umat akhir zaman kau tak nampak benda-benda ni semua secara direct? Semua nak main tersirat. Nak main ghaib-ghaib. Tak tunjuk direct jer kat langit dalam tulisan besar yang disusun dari awan setiap kali kau sudah melampaui batas. Kau ingat, setelah diberi warning kau akan ikut, ke? Kau mana pernah nak ikut peraturan...Kau kan rebel? Anti-matter? Dan sebab kesian kat kau lah Allah kasi ghaib itu semua. Ada jugaklah alasan yang kau ni jahil walmangkuk.

Dan kalau kau ni tak layak berdakwah, takkanlah Allah lahirkan kau dalam zaman Muhammad SAW? Dan sebagai ummat Baginda, bukankah berdakwah itu perkara yang diutamakan dalam perjuangan Baginda SAW? Bahkan Baginda SAW suruh ikut para sahabatnya umpama para pelayar ikut bintang tatkala matahari sudah tiada lagi. Dan para sahabat pulak, senang cerita, ingat balik kata-kata Abu Bakar r.a satu masa dulu:


"Aku lebih rela melihat keluarga Baginda SAW dijinjing oleh serigala dan anjing daripada membiarkan Islam turun walau sedikit pun..."

Kalau kau layak untuk jadi sekadar 'umat yang didakwah', tentu kau ni dah lahir kat zaman Nabi Luth a.s atau Nabi Nuh a.s.

Tapi sebab aku rasa kau ni Melayu, maka kau ni elok lahir zaman Nabi Musa a.s jer. Untung untung dapat sepenampar dua.

2 comments:

Fontonk said...

asal Nabi Musa plak?

Irwan said...

sebab ummat Baginda a.s ajer yang dah witness banyak majik DIRECT dari Allah, tapi masih tak beriman.

In fact, makin lama makin degil plak. Sampailah sekarang...

Macam orang Melayu kat kampung aku, lah. Kat kampung orang lain aku tak tau lah

Lain-lain cerita berkaitan:

Related Posts with Thumbnails