Thursday, December 2, 2010

Bicara sufee

Salam. Harini aku taknak post apa-apa sebenarnya. Tapi ada sesuatu yang telah berlaku, maka aku mengepost jugak harini. Aku harap mesej aku dan mereka yang terlibat dalam string komunikasi yang aku link kan ini tak disalah fahami. Camner nak tau yang kita dah salah faham? Jika anda berburuk sangka kepada aku atau semua dalam string ini, maka anda sedang salahfahamlah tu.

Teguk yang jernih, ketepikan yang keruh. Semoga ada manfaat kepada yang inginkannya.

http://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=177219772303594&id=100000627316917

Pemula segala-galanya..Banyak faedah yang boleh didapati dengan membaca komen yang selain dari aku
Sebetulnya aku tak suka dengan golongan yang menggelarkan dirinya sufi tapi masih bergelumang dalam riba. Aku tak suka dengan orang yang kata mereka tarekat tapi masih terikat dengan dunia. Aku paling tak suka seorang mureed yang berdakwah lebih lebih berbanding gurunya. Akalu nak dakwah, ikut cara tabligh. 

Aku tak suka dengan orang yang meletakkan petikan dari kitab tanpa menyertakan syarahnya sekali. Tapi itu bukanlah bermakna aku tak suka dengan sufi zamani. Aku tak pedulik apa yang orang kata padaku. Aku percaya apa yang berlaku adalah ketetapan Nya.

Jika kebaikan yang datang dari semua ini, maka itu semua berkat rahmah dari Nya juga. Jika keburukan yang datang akibat dari semua ini, maka itu semua salah aku. 

Aku memang masihlemah dalam berkata-kata...

4 comments:

KhairulMarhaen said...

salam..
sufi itu persoalan sulit,barangsiapa mengaku dia ahli sufi maka dia adalah"kosong"...

Irwan said...

exactly...

Dark Half said...

hanya johari yg mengenal maniam

Irwan said...

asbab dari perbincangan ini, aku mendapat banyak doa yang baik-baik..aku tak pasti samada jika bukan cara ini, adakah aku akan mendapat doa yang sama...

Aku harap Allah memakbulkan doa-doa yang baik itu

Lain-lain cerita berkaitan:

Related Posts with Thumbnails