Friday, October 15, 2010

Kisah Para Wali (Bisyr - manusia kaki ayam)



Bisyr, dilahirkan di Merv dan menetap di Baghdad. Sewaktu mudanya, dia adalah seorang yang boros. Satu hari dalam keadaan mabuk, dia berjalan dalam keadaan terhuyung hayang. Tibatiba dia terjumpa secarik kertas yang bertuliskan "Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang". Bisyr lalu membeli minyak wangi mawar untuk dipercikkan pada kertas tersebut dan menyimpannya dengan cermat di rumahnya.

Pada malamnya, seorang wali bermimpi. Dalam mimpi itu, ia diperintahkan Allah untuk mengatakan kepada Bisyr: "engkau telah mengharumkan nama Ku, maka Aku akan mengharumkan dirimu. Engkau telah memuliakan nama Ku, maka Aku pun memuliakan dirimu. Engkau telah mensucikan nama Ku, maka Aku pun menyucikan dirimu. Demi kebesaran Ku, Kuharumkan namamu, baik di dunia mahupun di akhirat nanti". Bisyr adalah seorang pemuda yang pemboros, mungkin sudah tersalah mimpi. Wali itu berfikir.

Setelah berwuduk, solat, wali itu tidur kembali namun mimpi itu berulang lagi. Berkali-kali.

Keesokan harinya ia pergi mencari Bisyr. Melalui seseorang, dia tahu Bisyr sedang mengunjungi sebuat pesta buah anggur. Sesampainya di sana, dia bertanya kepada tuan pesta:

"Adakah Bisyr ada di sini?"
"Ada. Dia berada dalam keadaan mabuk, lemah dan tidak berdaya" jawab orang itu.


"Katakan kepada Bisyr bahawa ada pesanan yang hendakku sampaikan kepadanya" wali itu berkata.
Tidak perlu IQ tinggi untuk mendengar mesej dari Nya


"Pesanan dari siapa?" tanya Bisyr.
"Dari Allah" jawab wali.
"Ya Allah!" Bisyr berseru dengan berlinangan air mata.
"Apakah pesanan untuk mencela atau menghukum diriku? Tapi, tunggulah sebentar, aku akan beritahu kepada sahabat-sahabatku terlebih dahulu"


"sahabat-sahabat" kata Bisyr.
"Aku telah dipanggil, oleh kerana itu aku harus meninggalkan tempat ini. Selamat tinggal! Kamu tidak akan melihat diriku dalam keadaan seperti ini lagi"
Bisyr ada di celah-celah gambar para habib ini

Sejak dari itu Bisyr berubah menjadi seorang yang soleh sehingga tidak seorang pun yang mendengar namanya. Bisyr tekah memilih jalan pengasingan diri. Dia begitu asyik beribadah kepada Allah dan muali saat itu ia tidak pernah memakai alas kaki. Itulah sebabnya kenapa Bisyr digelar sebagai manusia kaki ayam.

No comments:

Lain-lain cerita berkaitan:

Related Posts with Thumbnails