Thursday, September 30, 2010

MALAYSIA=MELAYU=ISLAM=aku=WALI?

Dari payabesarpedas untuk MELAYU (masuk-melayu tak kira!)


Salam kengkawan blogger semua. Sebagai menjawab hampir 50 email kengkawan yang bertanyakan soalan yang sama, biarlah aku menghadiahkan sebuah entry di blog yang mahal ini kepada kalian. Aku harap, ini akan menjernihkan keadaan dan menyedarkan kita kembali kepada esok yang semakin mencabar (jika tak Kiamat lagi), daripada sibuk main tuding-tuding sebab semalam yang emosi. Semua orang buat silap, semua orang kena mintak mahap. Yang penting kita semua lempang diri masing-masing dan bersatu untuk menghadapi esok yang akan tiba, tinggal beberapa JAM saja lagi ni...
Taat Kepada Raja

Aku MELAYU. Aku dan kau tak dapat kontrol ni. Dan sebagai BANGSA MELAYU KAT MALAYSIA, normal la aku ada rasa kebangsaan dan kenegaraan sikit. Ni memang tempat aku. Yang tak normal dan perlu dirisaukan ialah golongan yang tak rasa ini negara dia atau yang tak sedar diri dia kat mana. Dan semua orang tau MELAYU kat MALAYSIA ni maknanya ISLAM. Aku malas nak cerita lagi camana pulak Melayu kena ikut Raja atau Sultan atau Agong. Dan Agong pulak dinasihat oleh Bendahara, yakni PM. Part ni, aku berenti sampai sini jer dulu. Kita ikut arah lain...



Sebagai seorang Islam pulak, kat Malaysia ni, orang Islamnya advanced. Ilmunya tinggi-tinggi belaka. Tahap wali-wali semuanya. Acapkali aku berada dalam keadaan merasakan akulah yang paling jahat dan batu dalam dunia ni. Semua orang Melayu kat Malaysia ni lebih baik dariku. Sebab aku pengikut Islam hukum warak. Well, aku ikut mana yang mampu (dan sedaya upayanya aku cuba memampukan diri, laa..sambil menghembus asap rokokku). Aku dibesarkan di payabesarpedasrembaun9, maka memang normallah aku jadi macam kewali-walian sikit. Yang tak normal sekarang ialah kebangkitan golongan yang menganggap bawak motor berpakaian seksi tak berhelmet petangpetang itu ialah moden. Yang berpandangan bergajet aifon dan berambut hai lait itulah maju. Yang kata tak solat dan kapelhud itu standard arrrrr.

Aku masih baru dalam dunia korang (baru nak mula, media dah sibuk dengan bloggers-sigh). Dan aku berterima kasih kerana sudi menjadi follower dan frequent visitor. Dan kepada fanatik, janganlah menganggap aku ni takde keja lain. payabesarpedas.blogspot.com ialah diari aku, so jangan perasan. Alas, akukan: MELAYU MALAYSIA, maaaaa.


salam

No comments:

Lain-lain cerita berkaitan:

Related Posts with Thumbnails