Friday, September 3, 2010

Atan dan Abu (Lailatul Qadar hunters 2)


"Korang taknak join aku pegi iktikaf kat masjid ke?" tanyaku kepada Abu dan Atan yang leka main komputer kat bilik aku ni. Aku tengah sibuk packing nak bermalam di masjid bersama-sama dengan abang karkun dan brader bus stand. Seperti biasa, tugas tak rasmi aku ialah mengajak dua ekor ni join aktiviti kami sekali.

"Aku dah solat Isya secara berjemaah tadi" jawab Abu pendek sambil men scroll-kan tetikus laptopnya. Atan buat taktau jer layan video kat You Tube.
"Tinggal nak solat berjemaah Subuh nantik jer, pastu settle" sambung Abu lagi. Atan hanya mengangguk-anggukkan kepalanya amcam paham apa yang disampaikan oleh Abu. Aku tak ambik port sangat apa alasan Abu sebab dia memang pandai menjawab. Dia kalau abang karkun ada jer baru dia samikna wa 'atakna. Kalau harap akulah yang tasykil, ader-ader ajer hujahnya.
"Atan dengan Abu tu pandai menjawab tu. Kau kena berilmu nak tasykil diorang"



Aku tak mempedulikan mereka sangat sebab dok fokus pada apa yang aku nka doa malam ni. Aku nak mintak agar selesai hutang secepat mungkin. Aku nak supaya Allah mudahkan urusan dunia dan akhirat ku. Aku nak mintak agar Allah lindungi aku, keluarga aku dan seluruh ummat Islam dari kemurkaan Nya di hari kebangkitan nantik. Dan yang lebih penting, aku harap Allah sampaikanlah selawat dan salam ku yang hina ini untuk baginda SAW. Dan aku benar-benar harap selawat dan salam aku yang ini sampai, walaupun sekali...

"Mana diorang?' tanya abang karkun setibanya aku ke dalam kereta. Aku terpinga-pinga.
"Diorang kata jalan dulu" jawabku. Abang karkun buat muka bengang. Dia keluar dari kereta dan masuk ke rumahku. Dari luar lagi kedengaran bunyi suara Atan dan Abu menjerit, tanda telinga mereka dipulas.

"Memanglah sapa yang solat berjemaah waktu Isya dan Subuh tu umpama dah beribadat sepanjang malam, tapi bila dah ada jemaah macam ni, join jer la qiamul lail..." kata brader bus stand tersenyum.

Tak lama kemudian kelihatan Atan dan Abu keluar dari rumah sambil abang karkun menarik telinga mereka...Baru cukup korum...
Katakata semangat dari pahlawan kebenaran sukaramai: Abang PAS bermata DAP

4 comments:

Syed Nizam Syed Omar said...

Jemaah Tablig ke?

Irwan said...

Tak ah. Jemaah TERBALIK

chariz chacho said...

jemaah tak balik-balik.

Irwan said...

jemaah takmau balik

Lain-lain cerita berkaitan:

Related Posts with Thumbnails