Thursday, August 5, 2010

Puji-Puja-Azam-Doa 22Feb 2008 15hb Safar 1429


Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Al-Khaliq yang menciptakan sekalian makhluk. Dari sebesar-besar Arasy, sehingga sekecil-kecil atom. Dari yang sejelas-jelas manusia, hingga sehalus-halus masa. Tuhan yang mentadbir kesemua yang dicipta Nya secara bersendirian, tiada perlu bersekutu dengan apa-apa. Maha Suci Allah, Yang Ketinggian dan Kebesaran Nya tidak dapat digambar atau dibayangkan oleh makhluk hina seperti aku ini. Tiadalah Dia merasa susah, penat atau mengantuk dalam mengurus dan menentukan segala-galanya, dari secantik-cantik perjalanan masa dan peristiwa, sehinggalah ke kehidupan mikrob-mikrob yang berterbangan di udara.

Maha Hebat Allah yang telah menciptakan cahaya, dari gelombang ringan ke gelombang berat, dari sekeras-keras hati manusia hingga selembut-lembut kasih sayang ibu. Maha Teliti Dia dalam urusan Nya, sehingga tiada satu perspektif pun yang terdapat cacat cela, dan semakin dikaji dan diperhati, semakin hebatlah bukti ketelitian Nya dalam mencipta.

Allah, Tuhan yang tidak bertempat, tidak terkandung dek hukum atau peredaran masa. Dia Tidak Bermula atau mempunyai Kesudahan. Tak terjangkau akan kehebatan dan kewujudan Nya dengan akal fikiran.
Tiadalah Dia bersandar hajat ke atas sesuatu. Tiadalah Dia tertakluk oleh sesiapa. Bahkan Dialah Yang Maha Menakluki. Al Malik yang Menguasai Hari Pembalasan. Hari yang telah dijanjikan. Hari kebangkitan makhluk Nya yang telah Dia matikan. Hari penzahiran akan keadilan dan ketelitian Nya.

Maha Suci Engkau Ya Allah. Tiadalah puji yang cukup untuk dijadikan pujian buat kemuliaan Mu. Tiadalah kata-kata indah yang boleh menggambarkan pujaan ke atas Mu. Maha Suci Engkau dari segala apa yang aku bayangkan.

Aku akui, Engkaulah Tuhanku, dan juga Tuhan sekalian alam. Bahkan, perkataan 'Tuhan' itu hanyalah untuk Mu. Tiada Tuhan selain Engkau, Ya Allah.

Maha Pemberi dan Maha Memerhati. Maha Kaya Engkau Ya Wahhab, mencurah-curah Rahmat Mu sekehendak Mu. Tiadalah berkurangan Kemuliaan Mu dek Kepemurahan Mu. Tiadalah bertambah Keagungan Mu dengan pujaanku. Kau Maha Perkasa dan Kau Satu. Tiada yang serupa dengan Mu.

Segala puji buat Mu Ya Rahman, dengan Rahim Mu jualah aku berupaya mengetahui sekelumit cahaya akan Keagungan Mu. Dan aku amat bersyukur dengan pemberian Mu ini. Tambahkanlah lagi hidayat dan taufik dari sisi Mu kepadaku agar dapat ku mentaati Mu dengan lebih baik lagi. Ampunkan dan kasihanilah kami, ummat Muhammad SAW, yang buta, tuli dan keseorangan ini. Selamatkanlah hati kami dari jauh dari Mu. Selamatkanlah kami dari selain Mu. Izinkanlah kami pulang ke pangkuan Mu. Kau telah menjadikan kami, maka izinkanlah kami mengucapkan syukur kami yang tak seberapa ini kepada Mu.

No comments:

Lain-lain cerita berkaitan:

Related Posts with Thumbnails