Thursday, August 5, 2010

Pedih di Hulu Hati


Kadangkala kita rasa diri ini sudah sampai di penghujung jalan. Rasa bagaikan sudah tiada harapan lagi untuk kembali mendapatkan kehidupan seperti yang dicitacitakan. Esok diramalkan mendung jikalau tidak hujan lebat sehingga entah siapa yang tahu. Jalan hadapan yang biasanya dipenuhi dengan gelak ketawa teman, kini bagaikan satu lorong gelap yang sungguh menghantui. Pandangan ini sudah dikaburi. Tangan ini sudah tak menggapai lagi.

Pada masa itulah kita mula terkuis-kuis, mencari kembali sisa-sisa rohani yang sudah lama kita tertawakan. Pedulikanlah siapa yang tertawa sekarang. Kerana mata ini sudah barai untuk dikekalkan dalam keadaan terbuka. Tiada apa lagi yang manis untuk dipandang dan dihayati. Kerana salah kita juga yang lama terlupa kehendak hati nurani.

Berat atau tidak kita cuba teruskan jugak. Meneruskan hidup yang semakin hilang nilainya. Kerana di bahu ini tersangkut tali-tali pengikat yang sememangnya berat, tetapi masih perlu dipikul dan diela. Tak tau mengapa kita tak berkira. Ia bukan budi, bukan hutang atau beban. Itulah agaknya kasih sayang.

Barulah kita menepuk dahi seolah-olah tersedar dari lamunan di siang hari. Hati ini sudah lama rasanya dibiarkan membenci. Terlalu tenggelam dalam semangat ingin berjaya sehingga membuahkan sifat ingin ketawa. Mengetawakan orang yang lebih rendah dari kita. Seolah-olah kitalah sultan, alim atau kapla. Hati kembali terdetik. Bibir mula tersenyum. Namun titisan air mata kesal dan malu masih tersimpan di lubuk hati yang tersangat kotor. Mujurlah kotoran itu semakin terlarut.

Tak mengapa, biarkan saja. Orang memang suka berkata-kata. Kesunyian membuatkan mereka mereka-reka sehingga terlupa asal pangkal derita. Memang benar, kita bersalah kepada diri ini. Jangan pula kita bersalah kepada orang lain nanti.

Dia memang Ada dan Sedang Memerhatikan kita. Berdoalah agar Dia masih tangguhkan kita.

No comments:

Lain-lain cerita berkaitan:

Related Posts with Thumbnails