Sunday, August 22, 2010

Nikmat Raya dah kembali

F**K sampul duit raya

Baru je semalam aku letak posting pasal takde kejadian kemalangan mercun dalam Ramadhan kali ini (post kat bawah ni). By pukul 8 malam jer, dah ada dua. Satu kat Kedah, satu lagi kat Terengganu. Yang kat Terengganu tu, siap tercampak, tersangkut atas pokok dan meninggal dunia.


Satu lagi budaya dalam menyambut Hari Raya di Malaysia ialah memberi duit raya. Semalam, dalam FB, ada member aku dok mulakan cerita pasal sampul duit raya. Lawa-lawa sampulnya. Ni mangkuk ke amenda ni? Sungguhpun kita digalakkan memberi duit raya, tapi kalau siap meng order sampul duit raya khas untuk family, ni dah kira macam mengarutlaa. Sebab budaya bagi duit raya dalam angpau ni, budaya orang Cina. Diorang pun takde sampai tahap nak order-order sampul duit raya, ni orang Melayu pulak yang lebih-lebih. Siap bincang dalam FB, ni...Sekali aku basuuh diorang dan beberapa minit lepas tu, ketua mangkuk suruh aku untag diri aku sendiri dari discussion string tu..Hamendalah..
"Sekali aku sound, terus merajuk mamat Kelantan tu...kahkahkah"

Sedara kita kat Pakistan, menderita dek kelaparan. Sedara kita kat Palestin pulak disiksa dan dihina. Yang kat Afghanistan, Iraq, Kyrgyzstan. Semua menderita. Kita? Dahlah taknak join kapal yang menghantar bantuan ke Gaza, usahkan menghulur duit, ni nak membazir pulak buat sesuatu yang akan dibuang merata-rata. Mangkuk benar la sedara-sedara aku kat Malaysia ni.

No comments:

Lain-lain cerita berkaitan:

Related Posts with Thumbnails