Thursday, July 8, 2010

Aku dan agensi kerajaan-cerita 1

cerita 1:

Nama aku tak penting. Yang penting, apa yang aku nak sampaikan. Aku ada Diploma. Lepas grad, aku plan nak mintak kerja kerajaan. Tapi takde kekosongan. Sementara menunggu kekosongan tu, aku kerja ngan swasta. Kerja kilang, kerja restoran, jadi salesgirl, jadi waitress, macamacam. Setiap tempat aku bekerja, aku belajar dan siapkan diri aku dengan pengetahuan macam disiplin, 5S, clean as I go dan macam-macam lagi istilah-istilah dalam dunia servis ni. Alhamdulillah, setelah hampir 7 tahun ke sana ke mari bekerja dengan swasta, aku dapat kerja gomen. Aku berazam nak gunakan segala apa yang aku ada ni, untuk berkhidmat kepada masyarakat dan negara yang tercinta ni. Aku konon-konon nak cuba ubah impresi masyarakat terhadap penjawat awam yang terkenal dengan poor service and kepala hangin.Naifnya aku.
Aku dapat kerja dengan jabatan yang agak mencabar juga. Dan aku rasa seronok. Walaupun aku mewarisi banyak taik yang ditinggalkan oleh budak-budak sebelum aku, aku tak mengeluh atau sebagainya. Aku kenalpasti apa yang aku perlu buat, dan attack ikut list "urgent-important". Benda yang besar dan lapuk sudah mula bergerak. Perkara harian (yang rumit dan memeningkan kepala) pun Alhamdulillah settle tanpa kecoh-kecoh. Setahun telah berlalu dan datanglah performance review. Aku dah biasa dengan practice ni dan aku dah jelas apa hasil kerja dan pencapaian aku selama setahun ni. Dan bos aku (Pengarah) impress dengan kerja aku dan telah beri markah yang aku rasa puas hati gakla. Aku happy. Aku tenang. Aku tak ambik tau atau ambik kisah apa markah orang sebab aku takmau terlibat dalam peperangan nafsu dengan setan dalam hati aku nantik.
Tapi sejak kebelakangan ini, 2-3 bulan selepas review tu, aku mula perasan sesuatu. Bila dalam mesyuarat, orang macam sindir-sindir aku. Bila Pengarah tanya secara umum kerja sapa yang masih tak siap, semua orang akan check aku dulu. Kalau aku dah siap, maka habislah yang lain (yang memang kompom tak pernah siap walaupun dah 5 tahun buat kerja yang sama). Dan semua orang akan tolong jawabkan soalan-soalan yang patutnya aku yang jawab. Aku jadi pelik. Tapi lama-kelamaan, aku mula syak. Aku pun buat beberapa ujikaji untuk mengesahkan paranoia aku. Dan memang terbukti ada orang yang tak puas hati pada aku. Dan aku dapat tahu, dia tak puas hati sebab review haritu dia dan geng-geng makan tengahari dia dapat review buruk. Dan aku pulak, budak baru yang takde sapa-sapa ajar apa tugas aku, atau nak menjelaskan betul-betul apa bidang kuasa aku, dan camana aku patut buat kerja, dapat markah yang boleh dikira paling tinggi dalam jabatan. Dan aku rasa dia makin terasa sebab Pengarah suruh dia mencontohi aku. Rakan-rakan dan suami menasihatkan aku agar jangan ambil peduli dengan perangai mereka dan teruskan buat kerja aku.
Tapi baru-baru ni, aku rasa macam tertekan sikit. Sebab semakin hari, kecibaian geng PHD ni makin menjadi-jadi. Hampir setiap hari mamat otai ketua diorang ni akan datang check kerja aku, apa yang aku tak siap lagi, suruh-suruh buat itu ini macam aku taktau apa yang aku patut buat. Kehadirannya tak membantu apa-apa selain menaikkan darah dan level prejudis aku terhadap dia ajer. Dan aku tau semua kelemahan aku yang dia nampak tadi, dia persembahkan kepada Pengarah dalam bentuk penyampaian yang sensasi.
Apa lagi yang aku nak buat? Kalau aku diam je kang, aku yang rimas. Tapi aku tetap pilih untuk diam saja sebab mamat ni dah lama dalam jabatan ni dan Pengarah selalu refer kat dia kalau ada apa-apa isu. Lagi aku layan kang, makin menjadi-jadilah kedengkian dia pada aku. Dan demi menjaga hati aku yang semakin sensitif ini, aku mula tak pedulik dengan kerja atau performance jabatan aku. Maksudnya, aku tak seagresif dulu. Aku takut kalau-kalau agresif aku ni disalahtafsirkan oleh otai-otai pemalas ni sebagai ancaman kepada mereka (sebab mereka slow dan bila ada orang laju, Pengarah akan compare diorang dengan orang laju tu dan buatkan mereka berimej buruk). Aku tertekan bila bekerja sebab aku telah dididik untuk settlekan semua kerja dengan cepat dan jangan bertangguh jika tiada sebab nak berbuat demikian. Lagipun, ni memang sifat pompuan. Tak suka bertangguh. Aku bengkek bila terang-terang dah ada cara yang lebih effisien dan simple dalam melakukan sesuatu itu, tapi idea tu aku diamkan sebab takmau nampak pandai depan otai-otai yang awal-awal lagi dah bentangkan idea mereka (aku tau itu semua idea budak pelatih yang memang tak pernah putus diperah). Last-last aku yang give-up dan mengambil keputusan untuk tukar ke jabatan lain kat tempat lain. Aku ingat masalah akan settle.
Sama gak. Lagi cibai ada. Kadang-kadang tu aku rasa macam nak kerja swasta balik. Aku doakan agar veteran-veteran tak berguna ni dapat taufik dan hidayah sebelum diorang mampus. Dan aku hanya akan maafkan mereka kalau tuhan aku suruh masa kat mahsyar nantik. Buat masa ni, aku memang tak puashati dengan veteran-veteran government servant. Dahlah kerja pemalas, ilmu taknak ajar, dahtu tak boleh terima pendapat atau teguran orang. Menyusahkan organisasi dan merugikan duit suami aku yang tak pernah lambat bayar cukai. Pencapaian diutamakan konon. Piirahhh!!!

*ditulis oleh suami aku, jadi bahasanya agak kasar sedikit sebab dia tengah badmood. Sambal tak cukup pedas tadi, katanya. Maaf.

No comments:

Lain-lain cerita berkaitan:

Related Posts with Thumbnails