Wednesday, December 19, 2012

20.12.2012


Harini ialah 19 Disember 2012. Besok ialah 20. Lepas tu ialah 21 Disember 2012, tarikh keramat yang diwar-warkan oleh media alternatif sebagai 'Hari Takut Sedunia'. Pelbagai lawak telah dirancang untuk menyambut hari tersebut dan sesetengahnya telah dirancang sejak zaman Nabi Idris a.s lagi oleh musuh sukaramai: Cik Iblis.

Bukan rahsia lagi, makhluk bernama 'MASA' itu (seperti makhluk-makhluk lain juga) ada musimnya. Melalui musim-musim ini, makhluk akan melalui proses pembersihan dan pembaharuan, bergantung kepada dimensi mana dia duduk. Lagi tinggi dimensinya, lagi kurang jumlah pembersihan yang diperlukan, maka lagi panjang kitaran setiap musimnya, maka kuranglah juga jumlah kitaran. Makhluk yang dah bersih, takyah nak kitar-kitar dah.

Bumi juga melalui proses kitaran. Melalui ilmu yang Allah kurniakan pada zaman Nabi Idris a.s, beliau dah buat jam yang berpandukan kepada musim bumi. Melalui rahmat Allah juga, manusia pada zaman beliau telah didedahkan dengan ilmu tentang kitaran astroloji, kitaran matahari dan bulan, malah kitaran 'masa' itu sendiri (yang berakhir dengan kiamat). Pengetahuan ini telah menggempar semua makhluk di dimensi ketiga pada masa itu, lebih-lebih lagi si Iblis laknatullah. Semua orang tahu yang dia ni takde apa-apa power selain boleh bisik-bisik jer kat kita. Plaing kuat dia *puff* menjelma depan kita. Last time dia buat camtu dpena manusia (Idris a.s), dia hilang sebelah mata. Punyalah bengang dia. Masakan tidak? Kenapa spend eternity without depth perception.

So, ye. Jumaat ni, bumi akan melalui satu lagi kitaran. Dan ia akan efek keadaan fizikal bumi ni, yang sudah tentu akan efek semua makhluk yang ada dalamnya. Tapi, bukan rahsia lagi yang keturunan manusia akan survive semua ni (walau akan ada period huru-hara, sengsara dan derita) tapi hei, kalau semua orang rasa benda yang sama, ia taklah jadi seteruk mana, betul? Rilek laaa. Maka, kalau manusia tak hilang ingatan pun (ada teori yang mengatakan otak manusia akan di reset akibat fenomena alam itu), manusia takkan sempat nak fokus sebab kejap dengar gempa bumi kat Amerika Selatan, kejap dengar Tsunami kat New York, kejap taufan kat mana ntah. Kejap Rosmah umum nak guna juta-juta untuk pegi ushar orang susah kat Afrika. Kejap video some whoever dalam parti whatever tersebar. Last-last kita buang masa ambik tau nak catchup dengan apa yang sedang berlaku daripada pikir apa yang kita nak buat lepas ni. Lagipun, hilang ingatan bukan sesuatu yang baru dalam hidup manusia sejati. Kita mulakan pagi dengan segala rancangan dan semangat disiplin tapi lepas makan tengahari jer, semua plan tadi kita sambung dalam dunia metafizik jer (membuta). So, apa nak takut hilang ingatan? OK apa? Aku sapa? Mana ada? Tu bukan hutang PTPTN saya, contohnya.

Kami tahu apa yang bakal berlaku dan kami juga ada risau yang timbul dek rasa kasih yang Allah kurniakan dalam hati kami. Dan kami gunakan fikir risau ini untuk menjana doa-doa kami untuk sekalian ummat Muhammad SAW serta semua manusia dan alam, serta motivasi untuk bertindak mengingatkan semua tentang perkara-perkara yang penting.

Kita semua makhluk. Malaikat, manusia, jin. Dan semua ini semata-mata nak menunjukkan akan kebijaksanaan Allah dan sesungguhnya Allah Maha Mengetahui akan hikmah perbuatanNya. Ok kan ajer dan enjoy the ride. Takyah sabar-sabar. Buat jer dengan bersungguh-sungguh. Selagi kita sedar dan bergantung harap pada Nya, Allah Yang Maha Pengasih, tidak akan mensia-sia...

Wallahu alam.

-Abang karkun






2 comments:

School Of Tots said...

Usah Kita Jadi Penakut
Untuk Tegur Kawan Penakut.

Irwan said...

betul betul betul

Lain-lain cerita berkaitan:

Related Posts with Thumbnails