Tuesday, October 25, 2011

Atan dan Abu: Isu Banjir di Bangkok

Kami tengah melepak di serambi rumah brader bus stand. Dah lewat malam dah. Sejak gua kerja kilang semula ni, dah jarang lepak-lepak reramai camni. Abang karkun dengan Atan tengah mengadap tab. Abu tengah melayan twitter kat henpon dia. Aku cam biasa, menaip benda nilah. Sesekali ada yang menguap dek mengantuk. Tapi dalam ramai-ramai tu, gua tak nampak pun brader menguap. Orang sufi memang tak menguap agaknya.


"Eh? Bangkok dilanda banjir baru-baru ni, kan? Teruk jugak!" kata Abu tetiba. Matanya masih melekat kat skrin henponnya.


"A'ah. Dengar citer bandar Bangkok tu nak ditenggelamkan pasal nak selamatkan bandar dan tempat-tempat lain yang berdekatan" sambung Atan pulak tetiba. Abang karkun mengambil alih tab yang dihadap oelh mereka berdua tadi. Dari tempat aku duduk, kelihatan macam papran yang familiar kat skrin tab tu. Ni mesti tengah main game lastik-lastik burung, ni. Abang karkun pun terpengaruh jugak? Haiishhh.


"Mana ader!" jawab abang karkun dari jauh. Tak cover sungguh dengan keramat boleh baca pikiran dia. Cheh!


"So, apa masalah dengan isu tu?" tanya brader bus stand yang jaran-jrang nak join perbincangan isu semasa macam ni. Beliau biasanya akan bersuara dalam hal-hal melibatkan sufism macam bersih ke sudu yang kita guna kat kedai makan tadi or sejadah yang tak suci di surau-surau.


"Takdelah. Teruknya" kata Abu sambil buat muka concerned. Pelik. Abu jarang concerned dengan benda-benda macam ni. Tapi memang betul pun. Sejak dua menjak ni, natural disaster memang menjadi-jadi. Gempa bumi lah. Taufanlah. Banjir lah. Volkano lah. Hishhhh.


"Apa yang boleh kita simpulkan dari kejadian tu, ye bang?" tanyaku tetiba sedangkan jemariku sedang sibuk menaip setiap butir perbincangan kami malam tu. Angin sejuk tetiba menyapa. Kami semua pause sekejap melayan angin malam yang menyegarkan.


"Ada banyak pengajaran yang boleh kita ambik the moment kita dengar isu banjir kat Bangkok tu" kata abang karkun tetiba pulak. Wah. Best ni. explanantion abang karkun biasanya mesti ada unsur saintifik dan sufisme. Aku memasang telinga.


"Abang citerlaa" kata Abu. Atan dah dok mengadap abang karkun. Abang karkun dok leka kuis-kuis tab dia melastik burung. Atan rampas tab dari tangan abang karkun. Abang karkun terkejut dan berang sikit. Atan buat muka series kat abang karkun suruh dia explain.

"Dari sudut geografi, korang tau yang kita sekarang global warming, kan? So ketulan ais kat utara sana dah banyak yang cair dan air-air tu sumer pasti akan mengalir ke selatan. Ada yang tersejat dan jadi awan dan mengganas menjadi taufan. Ada yang mengalir ikut darat ikut jalan sungai dan air-air terdahulu" mula abang karkun yang membetulkan duduknya. Tangannya mencapaibeg berisi kit barang-barang berasap. Tangannya pantas memulakan proses penggulungan.


"Dari segi politik, banjir Bangkok tu patutnya boleh dibendung. Tapi sebab politik Thailand tak sekukuh macam dulu-dulu, diorang boleh pukak buat keputusan nak tenggelamkan kota. Kalau kat Amerika contohnya, tentu diorang akan buat decision yang lain. Ni dari segi politik"


"Dari segi spiritualnya, kita semua boleh bukak kitab. Tempat-tempat yang mungkar akan dicuci dengan bala-bala macam air, angin atau tanah. Kita sumer tahu Bangkok tu punya main industri apa, kan? Dapat pulak puak agama/spiritual kat situ dah sampai tahap tak rasa yang kemungkaran yang ada itu perlu ditegur. Dan bila itu berlaku, maka bala akan sampai." Abang karkun buat muka series. Kami semua tunduk sebab masing-masing terasa dalam bab ni.


"Saya tak nampak apa pelajaran yang kita boleh ambik dari semua ni" kata Atan yang sememangnya paling blank antara kami.


"Air yang kat Bangkok akan sampai ke Malaysia. Suka atau tidak, ini maknanya kat Malaysia pun ada senario dimana masa kemungkaran berlaku, yang tahu buat-buat tak tahu dan pejam sebelah mata dengan semua ini. Bala akan sampai ke Malaysia. Ini yang pertama" kata abang karkun sambil mengulum balutan yang dah siap.

"Tiap tiap tahun belah Utara Malaysia akan dilanda banjir. Dari segi politik, kalau rakyat kat tempat yang dilanda banjir tu tak bersedia, maka kerosakan akan teruk. Mereka kena bekerjasama dengan pemimpin mereka mencari solution untuk bersedia untuk bah yang akan datang. Dari segi fizikal (banjir yang datang) dan dari segi spiritual (masalah akhlak dan iman). Langkah pemulihan perlu dijalan dan dimulakan" abang karkun mencari-cari lighter nak nyalakan balutnya agaknya. Atan menghulurkan lighter. Abang karkun sambut dan nyalakan balutannya. Semua orang fokus kat nyalaan dihujung puntung balut bang karkun.


"Tapi paling penting sekarang ialah; mana cekodok yang dijanjikan ni?" tanya abang karkun tetiba. Kami semua mengerling ke brader bus stand sekalu tuan rumah.

Dandan anak brader bus stand sampai dengan semangkuk cekodok pisang yang masih panas. Kami semua mengadap juadah yang sampai. Terus lupa banjir, bangkok atau isu semasa pesumer...


Hmmm

3 comments:

nurkaloi said...

hurmm banjir
bangkok da dekat sgt kowt ngan malysia
nauzubillah #__#

~* chirpy_chummy *~ said...

._.

Irwan said...

nurkaloi: semoga kita semua ambik pengajaran, walaupun ia tidak menimpa kita directly..

tah esok lusa ia datang menjenguk kita pula

cik chirpy: >o<

Lain-lain cerita berkaitan:

Related Posts with Thumbnails