Monday, February 21, 2011

sajak mula minggu




Bermulalah sudah si hari isnin
Tamatlah sudah sessi main-main
Yang tinggal kini cumalah tensen
Dari hell (tempat kerja) sampailah ke heben (rumahku syurgaku)

Walau muka nampak cam ok-ok jer
Keadaan di hujung bulan, jangan disangka tiada buaya
Bulan nak kembali sabit, orang sensitif giler
Yang sebenarnya saiko sebab semua duit dah takder.

Bil tertangguh pun banyak nak dibayar ni
Walaupun minggu depan akan dapat gaji
Belum sampai ke tangan, duit bakal habis masuk ke poket ceti
Itupun kalau dapat mengelak dari TERhabis dijoli

Kerja pulak banyak yang tertangguh
Sebab haritu sibuk nak bercuti ngalahkan Mr Goh
Kini tensen tahap sawan babi
Semua nak kena siap by Jumaat sebab bos nakgi oversea

Maka kembalilah kita ke takuk lama
Macam biasabiasa, seperti tahun tahun terdahulu juga
Walau dah berkali kata nak berubah suasana,
Pi mai tang tu la jugak nampak gamaknya.


Itulah hakikat kehidupan duniawi
Andai diberi muka, akan tertelanlah hati,
Sepatutnya kita dah lebih dewasa
Mengusahakan yang kekal daripada yang sementara

Di dalam kesempatan di hari Isnin ni,
Marilah kita tarik nafas dalam-dalam;
Dan bersyukur ke hadrat Ilahi
Moga esok lebih baik dari hari ini...

4 comments:

Princess Nur said...

best sajak ni,,hehe,,tahniah!

Irwan said...

oh? ye ke? Alhamdulillah...

Pena Marhaen said...

aku merasa terkesan dengan sajak ni..best dan mantap serta sampai mesejnya.

Irwan said...

terima kasih tuan guru besar..harap sudi beri tunjuk ajar...(fuiyo...gambar profail pun dah tukar?)

Lain-lain cerita berkaitan:

Related Posts with Thumbnails