Sunday, February 27, 2011

Haiya 'alal Falah!


Untuk BERJAYA manusia kena ada dua:


Habblum minallah (hubungan baik dengan Allah)
Habblum minnan nas (hubungan baik dengan manusia)

Kejayaan RASMI ialah endup dalam SYURGA. Nak masuk syurga, manusia kena SEBUT PASSWORD DI BAWAH NI SEMASA HIDUPNYA dan MATI DENGAN PASSWORD.


ASYHA DUALLAA EELA HA ILLALLAH,
WA ASYHADU ANNA MUHAMMADAR ROSULULLAH


(Aku bersaksi bahwa TIADA TUHAN SELAIN ALLAH DAN NABI MUHAMMAD ITU PESURUH ALLAH)

Setelah itu, selain kita kena mengetahui siapa ALLAH dan Muhammad SAW itu, dan apa makna bila dah masuk ISLAM ni, kita kena ingat:


ALLAH ITU MAHA AGUNG DAN TAK TERIKAT DEK MANA_MANA-MANA HUKUM

Dan Allah telah menetapkan rezeki setiap ciptaanNya.
Dan dalam hal rezeki dan cara mendapatkannya, Allah juga telah menetapkan jalan asbab bagi memudahkan manusia mendapatkannya. Kerana jika bukan jalan asbab yang Allah ambik, tentu manusia atas dunia tak jadi macam sekarang ni (kemajuan teknologi, ekonomi, pemikiran, etc). Tentu diorang jadi cam cerita majik macam The Matrix atau sebagainya. Tentulah orang kapir kebulur tak makan dan Iblis hidup sengsara dari saat dia taknak sujud, sampailah ke selama-lamanya. Tapi tak. Allah Maha HEBAT dan Maha Bijaksana.

Dan dalam menempuh keasbaban mencari rezeki yang telah dijanjikan itu, manusia kena ikut jalan yang ditunjukkan oleh BAGINDA SAW. Ikut jalan lain, dapat gak. Tapi tak dapat pahala la. Abis kat dunia jela. Dapat kenyang, berak dan kencing je. Takde faedah disudut akhirat (ni yang kita cakap takde pekdah-takde pekdah tu). Hidup kat dunia ni ialah mengumpul bekal untuk kehidupan akhirat. Jangan bila dah mati nantik kita mula dengan dompet yang kosong. Kat mahsyar memang pasti kena pau punya. Maklumlah, hutang banyak. MARA, PTPN, keta, umah, kawan, sedara....Memang alamat tak cium bau syurga lah gamaknya.

Jadi dalam memastikan segala rezeki (dan rahmat), hasil kebaikan yang dah kita lakukan, atau dari doa orang kepada kita, atau dari RAHMAT ALLAH kepada kita, dalam memastikan segala kebaikan yang macam air hujan yang terkumpul di atas kanopi kemah ni, turun mencurah dan sampai dan melencunkan kita, kita kena ada penyodok atau galahnya. Nak cucuk itu kemah yang mengembung. Kasi bocor satu lubang.

Dan penyodok itu ialah hablum minan nas. Menjaga hubungan sesama manusia. Muamalat, munakahat, bermasyarakat.

Ia dimulakan dengan menyebarkan salam dan senyuman, menggalakkan kata-kata yang baik daripada remark yang negatif dan pesimis, menggalakkan persatuan dan kemajuan daripada perpecahan dan kemusnahan (follow twitter aku..hehehe)


Itulah orang Islam. Dan ORANG ISLAM SEBENAR TIDAK MODERATE.  MEREKA TAKKAN TOLAK ANSUR. Orang ISLAM sebenar takkan mau semua ini dipermain-mainkan. Mereka takkan mau apa yang telah susah payah dibina dan dikekalkan oleh orang terdahulu (sampai mati-mati weyyhhh!), hanyut begitu sahaja dek kemaruk masyarakat dengan gaya hidup sensasi atau FB.


ISLAM BUKANLAH TERORIS KEGANASAN!
ISLAM ADALAH PEJUANG KEAMANAN!

Kami balas peluru dengan batu
Kami balas kartun mengejek dengan pemboikotan
Kami balas genocide dengan bantahan seluruh dunia secara aman
Apa lagi bukti yang kau mahukan?
Camana BACUL lagi yang kau nak?

Sekarang kau tuduh kami promote keganasan?
Kau tuduh kami mudah dipengaruhi dek internet dan spekulasi?
Kau tahu tak apa yang kami dah alami?


"Kau rasa hudud tu ganas sebab yang kena sodomi semalam bukan kau"








Baiklah. Kalau kau nak tau apa itu keganasan,

.
.
.

Kami biarkan Allah saja yang tunjukkan...

No comments:

Lain-lain cerita berkaitan:

Related Posts with Thumbnails