Sunday, December 12, 2010

See No Evil


Kengkadang masa jenjalan di hujung minggu mengikram ahliya dan binti-bintiku, aku terserempak dengan kaum yang berseluar pendek atau yang tak menutup aurat. Aku akui, sebagai seorang Islam, aku tak dapat mengelak dari menerima bisikan-bisikan yang menyatakan kebencian atas apa yang aku perhatikan. Kerana yang melakukannya, bukanlah budak-budak tak mumayyis. Atau kanak-kanak kecil yang belum datang haid. Semuanya berpotensi untuk beranak jika mereka ini berjaya mempersenyawakan sesiapa sebentar lagi. Tak kiralah mereka itu Islam atau tidak.

Kebiasaannya aku akan mengelak dengan menundukkan pandanganku dan mengalihkannya kepada anak-anak atau ahliyaku. Aku akan cuba buat-buat sibuk atau buat-buat tak mempedulikan mereka. Namun, semenjak ada anak sulungku yang agak lasak ni, aku tak dapat mengelak dari awek-awek seksi atau amoi-amoi gebu yang suka dengan gelagat bintiku itu yang Alhamdulillah akan comelnya. Dan aku tak dapat menghalang dari terpaksa memandang mereka demi menjaga hati mereka. Namun, hati aku yang baru mula naik pangkat jadi mufti sejak Ramadhan tahun lalu, tak terlepas juga dari mengutuk perbuatan mereka mendedahkan aurat itu.

Akibatnya, aku selalu berakhir dengan mengutuk diri aku sendiri kerana mengutuk mereka. Kerana ada banyak kemungkinan mengapa mereka jahil sebegitu. Mungkin mereka terlupa. Mungkin kerana mereka taktau. Atau mungkin nilai norma kehidupan mereka tak sama denganku. Dan atas semua kemungkinan ini, aku yang sebagai mufti, amatlah bersalah.

Aku bersalah kerana dah tau, tapi tak menegur mereka mengikut kemampuanku. Aku yang bersalah kerana tak buat KERJA dengan sungguh-sungguh. Aku yang hina sebab dah tau tempat camni banyak orang cam mereka, tapi masih jugak nak bawak anak bini merayau-rayau tanpa tujuan dalam tempat sebegini. Lastlast, aku akan rasa dunia ni sempit. Aku akan rasa tak best. Aku akan rasa nak balik. Tapi kami baru jer sampai. Tiket parking pun masih panas lagi ni.

Akhirnya aku hanya akan tersenyum dan menyebarkan salam kepada mereka semua...

3 comments:

deaf-angel said...

tak senang jadi lelaki nak kena bimbing yang lain

Irwan said...

ada peaks and perks nyer..."with great power, comes great responsibility"...

Dark Half said...

aku tengok pelancong arab pun camtu.yg pompuan bertudung litup tapi tapi laki dia suar pendek

Lain-lain cerita berkaitan:

Related Posts with Thumbnails