Wednesday, November 17, 2010

Interview dengan wali (hari raya korban)

First attempt

Hari Raya Korban datang lagi. Namun kehadirannya kurang kurasa kerana sibuk dengan menguruskan hal rumahtangga dan kerja. Hinggakan nak cari daging lembu buat rendang malam ni pun kena cari last minute. Menyambut Hari Raya Haji ini adalah satu ritual yang dah lama aku tinggalkan sejak aku masuk U sampailah bekerja. Cuma bila dah jadi bapak ni, aku barulah nak bertatih belajar idup cam orang Islam demia memastikan anak-anak aku membesar dalam suasana seterusnya menjadi orang Islam. Eh? Amender yang aku mengarut ni? Dah lari topik ni...Sekali lagi...


-------

Second attempt

Hari Raya Korban ialah simbolik kepada merayakan kemenangan taat selepas tauhid. Dalam perjalanan seorang Islam mengenal tuhan, selepas dia kenal dengan Allah, dia kena mentauhidkan Allah. Selepas itu, ada beberapa tingkatan yang kelabu, kemudian sampailah ke tingkatan taat.

Secara laymen termnya, katakan sebelum ni aku tak berapa persoalkan kewujudan tuhan. Lepas aku akui ADAnya tuhan, maka patutnya datanglah ketaatan kepada tuhan tersebut. Sebab kepada sapa lagi seorang makhluk yang terang-terang tak berdaya macam aku ni bergantung? Kepada yang BERDAYA, lahh. Maka aku pun kononnya beriktikad PERCAYA kepada tuhan..

Tibatiba aku dapat perintah dari suara ghaib yang aku panggil tuhan tu, untuk menyembelih anak lelaki aku?

Lojik ke aku hanya dengan menadah tangan di tengah gurun pasir dengan anak yang menangis kehausan demi seteguk air, daripada aku bangun dan berlari-lari dari Safa ke Marwah melihat-lihat kalau-kalau ada khafilah yang lalu?

Hari Raya Korban ialah simbolik kepada kemenangan ketaatan Nabi Ibrahim a.s dan Siti Hajar kepada Allah. Mereka terus menerus berpegang kepada janji Allah dalam membuat keputusan penting despite segala apa yang terpampang di depan mata mereka. Mereka melempar setan yang cuba memperdayakan mereka di saat mereka takde tempat merujuk. Mereka tidak terpedaya pun walau mereka berada dalam ketidaklojikan yang ketara. Merekalah contoh manusia yang taat.

Dan inilah apa yang aku flashback kan setiap kali datangnya hari raya haji.


-----------
Third attempt

Bila datang hari raya korban, jalan sekitar kampung aku, dari roundabout ILP Pedas sampailah ke exit tol Pedas Linggi ni jadi satu pasar daging yang panjang. Ramailah orang kampung membuka gerai kecil di tepi jalan dan menggantungkan bahagian lembu yang telah mereka lapah. Dan orang yang lalu lalang akan memberhentikan kereta mereka untuk membeli daging lembu, on the way ke destinasi mereka. Barulah datang bukan dengan tangan kosong. Datang dengan seplastik daging. Boring arr camni.


-------
Fourth attempt

Raya korban jer, mesti nak politikkan perkataan 'korban' tu. Kena berkorban lah. Pengorbanan lah. Semua kita, jer yang kena buat. Macamlah kita ni takde semangat patriotik langsung. Hari keagamaan pun nak exploit untuk politik. Terus hilang, mood aku tengok berita.

-------------------

Abu mencelah:

"Scuba, kau balik kampung pukul berapa ni? Dok update bloggggg jer?"


----
Fifth attempt

Hari Raya Korban. Semua orang balik ke kampung. Jalan ke Pedas melalui Senawang agak jem. Aku nak lalu ikut Rantau. Walaupun jauh, tapi ada peace of mind. Ahhh...Malaslah....

Aidil Adha 1431

4 comments:

Anonymous said...

selamat hariraya Aidiladha..

± said...

selamat hari raya korban scuba
drive safely,semoga takde yang terkorban di jalan raya

Sizzling Suzai said...

salam...

hehehe pic lembu yg last tuh chomel sgt xsampai hati plak nk korban kn ^___^ btw, thanks 4 d vsiting yarr

Irwan said...

bukan kambing ke tu? AKu puaslah cari gambar kibas...

Lain-lain cerita berkaitan:

Related Posts with Thumbnails