Monday, November 8, 2010

Atan dan Abu (citer politik)


"Abu! Cuba kau citer politik sikit" kata Atan memecah kesunyian.
Kami ditegah dari menyentuh soal politik tapi semakin jauh kulari darinya, politik sentiasa ada cara untuk sampai padaku.

"Boring lah, Ngantuk la drive jejauh tapi senyaaaapp jer. Nak bukak radio kau kata maksiat" kata Atan.
Abu memandang kekejauhan....


Sebagai seorang budak Negeri Sembilan, dan sebagai seorang yang macam dah ada plan yang kukuh sekiranya aku dipilih memegang tender pemerintahan negeri dari parti politik yang memerintah sekarang, aku akan attack beberapa perkara kat negeri aku ni.

Pertama sekali aku akan betulkan sistem pengangkutan aliran trafik keluar masuk dalam negeri aku. Aku akan kenalpasti jalan mana yang lubuk duit atau yang digunakan oleh pelaburku dan aku akan bela. Takkan kau jumpa jalan yang sempit ala 80-an atau jalan yang tak rata. Bahagian ni penting sebab kemakmuran negara ialah kestabilan ekonomi. Kestabilan ekonomi ialah pergerakan wang. Dan wang bergerak mengikut tuan punya poket. Kalau pergerakan mereka susah, maka ekonomi negeri aku akan terganggu. Macam aliran darahlah. Maknanya sistem bas, keretapi, lori dan trafik hujung minggu kena lancar. Sapa taktau region PLUS highway antara exit Seremban hingga ke Peas-Linggi adalah yang paling sesak setiap musim perayaan? Dah berapa tahun dah, tapi lampu jalan pun takde. Puaslah budak kampung aku susup sasap dalam gelap balik dari kilang malam-malam. Pastu, jalan alternatif ikut Sungai Gadut pun cam sial. Tah bilabila nak amannya. Nak lalu ikut Rantau depan rumah orang tua MB pulak, jalan sempit. Sekali stuck dengan lori sawit, alamat menikmati pandangan lah jawabnya...

Kedua sekali aku akan eksploit budaya negeri aku. Negeri ni unik sebenarnya. Dia lebih kurang macam Melaka. Melaka dah maju dah. Kampung aku tah bila lagi. Orang takut nak kawin dengan awek negori adalah disebabkan mulut mereka dan adat perpateh. Maka aku kena ajar pompuan pompuan aku mengayat orang kaya dari negeri luar dan aku akan sensasikan isu adat perpateh. Bagi orang conscious dengan orang negori. Wagheeekh. Kenapa? Supaya orang negeri ada semangat clandestine macam orang kelantan, orang penang atau orang putih. Bila ada stigma, baru ada identiti. Bila ada identiti, maka namaku dah terpahat dalam sejarah samada ia berjaya atau tidak.

Lepas tu aku kenalpasti kawasan penempatan strategik (biasanya kawasan pembangkang) untuk aku bangunkan. Lagi ceruk tempat tu, lagi bagus. Aku buat satu IPTS kat situ. Lepas tu paksa kontraktor dan developer besar buat projek perumahan dna township kat situ. Aku luaskan jalan keluar masuknya. cam Putrajaya. Atau LAbu Sendayan. Atau tahapahapa lagi. Setiap kawasan ni aku taruk Pegawai daerah yang terbukti berpengalaman membangunkan kawasan. Kalau tempat tu agama, kita buat surau. Kalau tempat tu sukan, kita buat futsal. Kalau tempat tu dadah, kita buat snooker. Kita nak biakkan rakyat kita di lokaliti-lokaliti baru. Barulah pihak pembangkang tak dapat chong. Satu tempat tu naik bila ada taman perumahan yang easy access. Taman tu pulak stabil harganya bila ada market potensi yakni student IPTS ni tadi. Dan semua ni menjadi bila ada syarikat yang buat ofis kat situ cam TM atau TNB atau Syarikat Air ke. Kita chonglah jabatan jabatan kat Universiti buat station mereka di sini. Suruh kaji masyarakat atau pokok semak atau kes orang main dalam semak.

Sementara tu, aku kenalpasti anak anak muda yang berpotensi tapi masih dok kat celah ketiak mak (menganggur). Kita kenalpasti mereka dan kita kenali potensi mereka dan tools yang kita perlukan untuk membuat anjakan paradigma itu. Di satu sudut lagi, data tentang industri dan pasaran pekerjaan dikumpul. Profail penganggur dan trend industri sentiasa dipantau sebab inilah human capital aku. Diorang nilah yang bakal membiayai negara ini nantik. Golongan muda pula sentiasa dipantau secara subliminal agar daya saing dan fokus mereka tertumpu kepada memajukan diri dan keluarga (yakni negara). Ada hidden hand yang mengawal media dan apa saja bentuk yang berkaitan dengan pemuda.

Dan aku juga galakkan pembiakan. Bagi jumlah rakyat aku bertambah ramai. Secara otomatiknya aku akan memaksa diri untuk memajukan sektor oertanian untuk makanan dan perniagaan yang berapa kali terbantut. Ishhh...ni dah dalam sangat ni...Kita kembali ke payabesarpedas.


Dan kalau aku jadi MB atau tidak lepas PRU13 nantik, aku nak adakan majlis kesyukuran dan aku wajibkan kehadiran semua tak kira parti apa pun. Aku nak kumpulkan mereka waktu nak Maghrib. Kami akan bersolat Maghrib bersama dan terus beriktikaf hingga Isyak. Lepas tu ada makan-makan. Yang non muslim, ikuti ceramah kat luar yang disertai oleh golongan wanita yang takleh masuk masjid. Semua ni aku media kan kat RTM3. Dan aku akan jadikan ia macam satu majlis wajib dikalangan pengikutku. Dan setiap orang kena bawak seorang atau satu keluarga orang susah yang mereka mahu raikan. Aiseh...ni pun berat jugaklahhh...Ahh malaslah aku sambung lagi cerita politik ni...

"Betulla apa abang karkun cakap: citer politik ni takde kesudahannya. Baik jangan mula..." kata Atan.
"Hei-hei-hei...KAU yang mula tadi, kan?" kata Abu.

Asan dan aku diam jer mendengarkan bebelan Abu. Kami baru balik 3 hari. Perghhh penat gilerrrrrr...Tapi puas hati beb...

3 comments:

± said...

agaknya ini la ucapan sulung kau masa dpt jadi MB N9 nanti yek?well planned dan tak mustahil...tapi karkun x main politik kan

Unknown said...

Mantap cerita ni,kalau ko masuk bertanding kerusi PM aku akan undi kau ,hahaha

Irwan said...

timer ksih semua. Tapi ni cuma luahan hati si Abu yang cuba taknak kasi kami tertidor sebab letih sangat...

Lain-lain cerita berkaitan:

Related Posts with Thumbnails