Monday, October 18, 2010

Kita, mug dan Realiti (asbab)

Bayangkan anda berada dalam hutan. Dalam keterlekaan, tangan pulak terluka kena duri rotan. Nak dijadikan cerita, luka tu kena tepat tang urat arteri. percikan darah tu mengalir ikut denyutan jantung anda. Anda cemas. Usahkan First aid kit, minyak gamat pun tak bawak. Anda melihat darah mengalir menitik-nitik dengan banyaknya. Mata mula berpinar nak pitam. Perjalanan pulak, nak pusing jauh, nak teruskan pun jauh...Apa nak buat?

Dunia ini, dunia asbab. Setiap ayat dalam Al-Quran turun pun setelah 'penyebab turunnya ayat' itu berlaku (walhal Al-Quran itu sudah siap tersedia di Sidratul Muntaha). Walhal Allah Yang Maha Kuasa itupun melakukan sesuatu di atas muka bumi ini dengan asbab. Bukannya Allah itu lemah. Tapi Dia memberi satu mesej. Mesejnya ialah, jika manusia hendak buat atau ubah sesuatu di dalam realiti ini, manusia itu perlu melakukan asbabnya. Nak hilangkan haus kena minum. Nak hilangkan lapar kena makan. Dan nak selesaikan masalah, kita kena buat asbab. Biasanya, kita akan solat. Tapi dalam keadaan genting macam urat terluka dan mengalami pendarahan teruk serta takde bandage atau first aid kit ni, mana sempat nak solat-solat? Wudhu pun belum tentu dapat ambik dengan darah-darah mengalir ni...Apa nak buat?

Selalu kita dengar orang kata kita kena ikhtiar dan selepas itu baru boleh berdoa dan bertawakal. Ada juga yang kata kita kena doa dulu, lepas tu baru berusaha. Ada juga yang tak buat apa-apa selain berdoa dan mengharap bantuan dari Allah saja. Aku setuju dengan pendapat kedua. Pada aku, kita kena mintak izin dulu dari Yang Maha Kuasa sebelum kita memulakan apa-apa usaha (Allah Maha Mengetahui tapi Dia suka dengar pengakuan dari mulut kita sendiri). Sebab masalah yang kita hadapi ini adalah ketentuan Dia juga (walaupun kebanyakannya sebab kita yang hidup tak ikut peraturan). Jadi, sebelum nak hilangkan masalah, kita kena mengaku dengan Allah dulu dan mintak hidayat dan pertolongan dariNya. Sebab tak guna jugak kalau dah buat macam-macam tapi Allah tak izinkan.

Maka anda pun beristighfar banyak-banyak. Kemudian anda memulakan dengan Bismillah dan doa pendek sikit, mintak tolong pada Allah. Hehehe. Doa pulak kena ada adab. Tapi dalam kecemasan begini, adab yang simplenya ialah puji Allah dulu, seru nama-nama Nya dari Asma'ul Husna yang berkaitan dengan masalah kita ni, kemudian selawat sekali sebagai adab kepada Baginda SAW.

Kita bersihkan tempat luka tadi bagi kawasan luka itu jelas. Laa..Takde la besar sangat (kita pulihkan semangat). Kemudian, kita pun cuit sikir air liur kita dengan jari telunjuk kanan. Kita calit pada kawasan luka sambil niat air liur dijadikan asbab. Kemudian kita tawakal kepada Allah. Alhamdulillah, darah berenti. Kita pun meneruskan kembali perjalanan kita di dalam hutan...

2 comments:

kemm said...

peh, aku hampir2 sesat semalam ms nk turun dr air terjun jerangkang, ntah cemana leh miss.. timing artikel nko mmg tepat geng.. heheh..

Irwan said...

sibbaik kau sampai ke tamadun semula. Kalau tidak, utang kira setel k? hehehe

Lain-lain cerita berkaitan:

Related Posts with Thumbnails