Monday, October 18, 2010

Atan dan Abu (dress code)


"Apsal kau pakai tie lak ni?" tanya Atan pada Abu. Abu kelihatan janggal berpakaian kemeja tuck-in, berseluar slack serta siap ber tie bagai. Biasa pagoda dengan jeans ajer.

"Aku ada interview" jawab Abu. Dia tergopoh-gapah memasukkan fail dan kertas-kertas surat khabar dalam beg galasnya. Dah lambat agaknya. Selalu Abu rilek-rilek jer. Atan cuma memerhatikan ajer gelagat Abu. Atan tau, Abu perlukan interview ni. Tak macam dia, Abu ni independent. Abu tak suka lepak kat rumah mak diorang macam Atan. Abu suka berdikari dan inginkan kebebasan. Tak macam Atan. Atan kata dia nak temankan mak kat rumah sebab adik-beradik lain sumernya sama ada dok kat asrama atau dah bekerja. ATan tak kisah kalau dia lambat kerja, asalkan dia dapat kerja yang membolehkan dia menjaga ibunya. Tak macam Abu. Abu lepak town dan keadaan kewangan yang genting sejak dia berenti sebulan lalu memaksa dia untuk menerima apa saja kerja yang ada. Abu sebenarnya tertekan.

"Aik? Mana pergi motto 'fak dres kod' kau? Selalu kaulah yang paling anti pasal dress code ni. Ni siap pakai tie lagi, ni? Kerja apa yang kau mintak ni? Salesman ke?"
Atan cuba bermain dengan api. Abu tak mempedulikan Atan melainkan terus buat hal dia dengan menyarungkan stokin.

"Pelik manusia ni" sambung Atan. "Kalau dengan manusia, pandai pulak nak jaga penampilan. Bila dengan tuhan, sembahyang pun kengkadang berlenggeng ajer". Atan menyalahgunakan senario untuk menyampaikan hasrat yang bunyi macam dah lama terbuku di hati. Abu mengushar Atan. Dari panahan mata Abu, nampaknya dia terkesan. Abu bukak stokin balik dan masuk bilik.

Sebentar kemudian Abu keluar dari bilik. Sambil lalu depan Atan yang sedang dipukau oleh PS3;

"Amacam? Kalau macam ni ada chan tak aku dapat kerja?"
tanya Abu. Atan pause sekejap dan melirik pada Abu. Tergelak besar Atan melihat Abu berpakaian kurta hitam siap berserban hijau lagi. Sekali imbas macam waliullah. Kalau pakai vest, memang nampak macam Taliban. Atan bagi 2 thumbs up. Abu balas dengan satu dari kanan. Tanpa mempedulikan stokin, Abu ambik beg galasnya dan keluar dari rumah. Atan yang mulanya tadi tergelak dengan penampilan Abu, terus berenti gelak. Dia pergi ke tingkap nak tenogk Abu. Kelihatan Abu bergerak menuju ke keretanya dengan berpakaian sebegitu. Atan berpikir "Biar benar?"

Tengahari tu, Atan dapat mesej dari Abu:
"Aku dah dapat kerja. Besok start"


Atan cuma mampu bertasbih...

No comments:

Lain-lain cerita berkaitan:

Related Posts with Thumbnails