Wednesday, August 25, 2010

Harini dah hari khamis

Anytime boleh kiamat. Mungkin Jumaat ini?

Alamak. Dah hari khamis! Besok hari Jumaat! Hari yang dinanti-nanti kan. Khuatir jika kiamat berlaku. Eh? Tapi dajal belum keluar? Yakjuj makjuj tu, amenda? Tapi tak mustahil Allah dengan segala kehebatanNya boleh buat semua tu berlaku dalam 24jam saja. Sebab masa itu relatif. Sesaat tanpaMu ku rasa seribu tahun di jiwaku...

Dan aku dengan keadaanku masih belum bersedia. Usahkan untuk menghadapi kiamat. Kalau mati sekejap lagi, pun, aku belum tentu aku boleh selamat di barzakh atau di mahsyar. Betul-betul harap kesian Dia jer. Tapi perangai cam cibai. Camner nak dapat perhatian? Usahkan kesian...

Masih banyak lagi hutang yang tertangguh. Masih banyak lagi fardhu yang belum diqadha'. Malah, sekarang ni pun masih meninggal-ninggalkan yang disuruh dengan selamber.


"Abi, naper aban tu ikut kiter ajer?"
Apa nak jadi tah. Yang tinggal, hanyalah kalimah. Harapan. Bahawa tatkala sudah tiada harapan lagi, aku masih boleh berharap pada Nya.

2 comments:

Kemm said...

aku pernah tgk 1 documentary pasal solar flare / storm (kita punya matahari la).. event nih dah byk kali jadi tp byk kali dah miss bumi. cuma ada sekali terkena yang ciput punya, abih terganggu satellites, henfon signal, power plants etc kat America. kecoh giler masa tu..

solar flare / solar storm yang teruk & bahaya punya boleh hembuskan (strip off) atmosfera bumi (tiupan sang kelala?). tak masuk radiation / EM etc lagi. Kita hanya ada 8 minit sebelum dia sampai ke bumi.. kalau atmosfera bumi dah takde, berapa lama kah kita boley hidup dengan menahan nafas saja? kalau ada tangki gas, bila dah abis gas tu nk pi refill kedai mana? :)

pendek cerita, tak payah tunggu meteor jatuh dr langit. meteor yang besar-besar kita boley nampak yang jaraknya 1-2 thn cahaya guna teleskop kita. SMI :)

sekadar berkongsi, kalau salah tolong betulkan. terima kasey..

Irwan said...

Itulahh..Anyway, kita semua dah agree bahawa kalau sesuatu berlaku kepada dunia, kita akan mati.

Abih tu buat apa dok habihkan masa dengan melayan teleskop? Atau dok layan group FB yang dok citer pasal kiamat dah dekat, tu?

Lain-lain cerita berkaitan:

Related Posts with Thumbnails