Wednesday, May 12, 2010

The Ultimate Sekapur Sireh

Salam. Setelah sekian lamanya, kita bertemu kembali. Kalau dulu dalam bentuk harcopy yang aku jual di pintu masuk gig, sekarang ke dalam bentuk blog. Alhamdulillah, aku rasa aku berada dalam suatu keadaan yang mana aku dah boleh keluarkan satu lagi isu Schizophrenic yg terhenti jualannya semenjak isu ke 5. Dengan penggunaan media internet ini, aku menjangka semakin banyaklah bullshit yg boleh aku roll untuk menghasilkan duit demi menjana kehendak nafsu aku yg tah kemana nak pergi ni. Zine Schizophrenic dihasilkan untuk menghasilkan duit. Tapi sekarang, aku pun tak tau camana nak hasilkan duit dengan blog. Tapi member2 dan adik aku dok desak supaya memanfaatkan mastercopy zine Schizophrenic yg ada, aku pun mengelak dgn alasan takde masa. Tiba2 ada kilat menyambar dan terdengarlah suara “Kau kena buat blog untuk Schizophrenic”, maka aku pun tak dapat nak buat apa2 lagi melainkan ambik MC dan terus mengadap laptop, menulis benda yg korang tengah baca ni. Untuk isu2 yg akan datang, apa yang korang baca adalah benar pada masa penyiaran saja. Sebab aku tulis berdasarkan pemahaman semasa aku saja, dan besok biasanya Allah akan beri petunjuk samada aku on the right track ke tidak…Macam kilat tadi…

Pepehal pun, kepada yg baru kenal dengan dunia Schizophrenic, aku memperkenalkan kepada korang semua sekali lagi, sebuah diari seorang aku dalam perjalananku menuju entah kemana. Kebanyakan perkara yg dibincangkan dalam isu terdahulu, berkaitan dgn apa yg aku alami pada masa penulisan, seperti perasaan semasa nak sembelih ayam, atau imbangan antara kehendak sendiri dgn kehendak orang lain, penerokaan diri, dan benda2 duniawi macam tu lah. Dan benda2 ni, aku tulis, lukis dan cetak atas kertas A4 dan jual RM2 untuk 10 keping A4 berisi artikel dan lukisan buatan tangan. Takde fancy2 laminate ke apa, konon nak bring value pada mastercopy. Tapi Allah Yang Maha Kaya telah menarik balik nikmatNya dengan aku menghilangkan mastercopy tu masa proses berpindah randah sejak aku bekerja ni. Dah puas aku mencarinya tapi tak jumpa2 lagi. Akhirnya aku menerima hakikat bahawa ia telah pergi tak kembali. Kemudian kilat menyambar lagi dengan mengatakan: “Kau pakailah otak kauuuuu”…dan semua alasan untuk tidak memulakan blog Schizophrenic, hilang.

Namun, Alhamdulillah. Allah tetap berikan kekuatan untuk aku kadangkala merekod perkara2 yg ingin aku sampaikan kepada aku sendiri. Ikut mood la. Ada lah sehelai sana, sehelai sini, semua dalam bentuk tulisan kecik2, bertaburan kat rak, yang menyusahkan ahliya aku menyusunnya.

Banyak yg telah berubah sejak isu ke-5. Dulu aku dok pergi gig, disko, tak solat. Sekarang ni aku dah bernikah (dan dikurniakan Amanina), bekerja dan banyak hutang. Dan sudah tentulah banyak perkara menarik yg dilalui yang boleh dijadikan iktibar kepada aku sendiri yg selalu lupa ni. Dan harapanku melalui blog ini ialah untuk lebih memahami diri aku sendiri dan mengetahui jawapan kepada soalan itu:

WHY?

Why not?

why now?

It’s TIME.

TIME for what? What time? Who are you? Hei!!

4 comments:

esquare said...

kurangkan persoalan...belajar menerima seadanya...

esquare said...

bersyukur nikmat tangan masih ada..masih boleh berkarya

apsal sampai kena mc...poyo tul...hehehehe

scuba said...

salam. terima kasih. betul3x.kurangkan soalan, banyakkan syukur sebab masih bertangan

abd.razak said...

owh.. mcm tu ke?
baguih2..

Lain-lain cerita berkaitan:

Related Posts with Thumbnails