Wednesday, May 12, 2010

Incomplete Art

9 comments:

scuba said...

salam. Inilah gambar cover untuk zine aku yg first time keluar tahun 1999 sebagai escapism kepada satu lagi zine yang aku buat dengan member aku: Adra selepas kami SPM dulu. Aku masih baru lagi dalam hal2 blog ni, jadi komen dan sokongan amatlah diharapkan.

Semoga kita semua belajar sesuatu dari semua ini.

Salam.

Insanely sane,
Scuba

esquare said...
This comment has been removed by the author.
scuba said...

Maaf kerana tak sempat baca komen sebelum anda jadi pemalu dan mendelete diri sendiri..
Saya masih baru dalam dunia blog ni jadi saya berharap semua akan beri komen dan tunjuk ajar...

esquare said...

har har har...lawak la tue...

abd.razak said...

salam.. so, pic ni pasal pe nih?

scuba said...

salam. Picture ni pasal akan kewujudannya "suara-suara" dalam benak aku. Biasanya suara2 ni senyap atau bisik2 jer, tapi dia akan kuat/keluar bila kita dalam keadaan lemah semangat (macam stress, sedih, marah, berjunub, etc).

Semua orang ada suara ni. Cuma "kesedaran sedar" kita yang biasanya menahan mereka dari keluar. Kesedaran sedar tu macam, batasan norma manusia, batasan agama, atau apa2 sistem nilai yang diajar/dipelajari semasa kita membesar. Dan masa kita kecik, biasanya kita akan diajar berbuat baik, berbudi bahasa, amanah, jujur, jangan bohong, benda2 baik camtu.
Tapi bila dah besar, keadaan masyarakat sekeliling, keadaan dunia, media, malah benda2 dalaman pun berkospirasi untuk buatkan kita sampai tahap mempersoalkan nilai2 yang kita disuruh jaga tadi. Last2 kita rasa cam kita sensorang jer yang cuba hidup dengan nilai2 murni tadi. Orang lain selamber2 jer main riba', tipu orang, tak jaga keberkatan rezeki, cakap main lepas, etc.
Tu yang jadi komfius. Tu yang jadi fedap. Tu yang ramai menjual diri mereka kepada gaya hidup moden dan mengambil keputusan untuk meng evolve diri mereka dari seorang "mangsa" kepada "pemangsa".

Schizophrenic (iaitu aku) juga tak terlepas dari semua ini. Kalau korang nak tengok apa jadi lepad aku evolve jadi jahat, teruskan membaca hingga issue ke 2 yang dijangka kelaur pada tengah bulan Jun...Wallahu'alam

esquare said...

masa tu... ko sendirik ade tak kesedaran sedar yang ko maksudkan..adakah ko di dalam sedar bahwa jalan yang ko pilih adalah salah....jika iye...kenapa ...jika tidak...mengapa...

scuba said...

thanks esquare.

takde sapa tau tindakan (pilihan) yang kita ambil ini betul atau salah,sehinggalah kita sudah membuat keputusan dan melalui kebenaran akan keputusan itu.

seperti persoalan bodoh sebelum kawin: macamana kita nak tau bahawa awek yang kita dok kepit bertahun2 tu ialah jodoh kita ke, idak?

atau adakah saya mampu untuk menjadi seorang bapa yang baik?

masa penulisan isu#1, saya baru berjumpa dengan persoalan2 dalam hidup ini (where do i belong? why are we here? what the heck is going on?, etc)

dan sebagai seorang teenager yang baru keluar dari kongkongan (baru lepas SPM, asrama), dan sungguhpun pilihan2 yang nampak menarik pada saya (pada masa tu) memang yang salah2 belaka, >ehhem!< saya memilih untuk terus berjalan dengan menutup sebelah mata (paham2 jelah jalan arah mana)

Dark Half said...

baru sempat baca entry ni...
so, aku jump into conclusion...semua org schizo!

btw, nape ko cam obses sgt dgn this whole schizophrenia thing?

yeah...still, i don't geddit
pikap slow sbb masa kecik2 byk makan tora

Lain-lain cerita berkaitan:

Related Posts with Thumbnails